Alapjárat - autós blog

Mennyi az annyi? A Magyar Közút megmérte

2021. július 11. 23:15 - alapjarat

A Magyar Közút nemrég megmérte, hogy a nyári kánikulában mennyire forrósodik fel az M7-es autópálya aszfaltja, most pedig újra felküldte a levegőbe a hőkamerát, amely elképesztő adatokat rögzített a tikkasztó melegben.

„Szerdán egy aszfaltozási munkánál megmértük, hogy hőségriadó idején milyen körülmények között kell dolgoznia szakembereinknek. Tegnap a Pest megyei Kakucs településen végeztünk aszfaltozási munkákat, az erről készült felvételeink és méréseink alapján míg a külső, fás környezetben alig több mint 36 fok volt, addig az aszfaltozás mellett már 50 fok felett volt a burkolat hőmérséklete, az aszfalt terítésekor pedig már közel 140 fokot mértünk” – olvasható a közútkezelő által kiküldött sajtóközleményben.

 A Magyar Közút hőségriasztást rendelt el az ország valamennyi munkaterületén, és megfelelően gondoskodik az utakon dolgozó szakemberekről hőség idején.

„Az úton dolgozó munkavállalóink számára a leégés ellen megfelelő öltözéket (UV védelemmel ellátott szemüveg, nyári sapka) és magas faktorszámú védőkészítményt biztosítunk. A munkákat a lehetőségekhez képest megpróbáljuk átütemezni, természetesen úgy, hogy a szolgáltatásunk színvonala ezáltal ne csökkenjen és a forgalombiztonság fenntartásához szükséges munkákat el tudjuk látni” – jelezte a szervezet.

Szólj hozzá!

Egyszerre két helyet is elfoglalt a magyar celeb Audija

2021. július 10. 23:50 - alapjarat

Kabát Péter egyszerre két helyre állt be közel harmincmilliós autójával egy budapesti pláza mellett, a lakóházak között található parkolóban. A volt válogatott futballista kocsiját a Blikk egyik olvasója kapta lencsevégre.

„Először az autó tűnt fel, nem túl gyakran látni ilyen szép kocsit. Utána ismertem fel a sofőrt, Kabát Petit, akit sokszor láttam a tévében, és nagyon szimpatikus volt. Peti tett egy kört a parkolóban, majd visszajött az elejére és két helyre tolatott be. Először azt hittem, hogy majd beigazítja az autót, mert mondjuk elsőre nem látta a felfestést, de úgy hagyta. Volt jó pár szabad hely, de mivel a parkoló egy pláza mellett van, ráadásul rengeteg ház van körülötte, ezért szerintem nem volt szép dolog, hogy két helyet is elfoglalt. Mivel ez már délután volt, a munkaidő vége felé, így a hazaérkezők elől vehette volna el a helyet. Nem tudom, hogy csak figyelmetlen volt, vagy csak az autóját féltette, nehogy meghúzzák vagy rányissák mások az ajtót, amit meg is értek, de ez akkor sincs így rendjén” – nyilatkozta a bulvárlapnak a fotót készítő olvasó.

Kabát Péter
Kép forrása: Instagram

A Blikk a játékosból lett celebet is megkérdezte az esetről, aki röviden nyilatkozott is az őt felhívó újságírónak.

„Jó okom volt így parkolni. Nagyon erős görcseim voltak, hasmenésem volt, nem tudtam mást csinálni, siettem, hogy beérjek a plázába. Ennyi történt” – jelentette ki Kabát.

„A KRESZ foglalkozik azzal, hol és hogyan szabályos megállni, illetve hol tiltott. Jelen esetben bár láthatóan felfestett sávok jelzik, hogy mettől meddig tart egy hely, azaz hová kell az autóval parkolni, ennek megszegése nem számít szabálysértésnek, azaz nincs jogi következménye” – mondta a Blikknek dr. Szilágyi Roland jogi szakértő.

Nemrég Dzsudzsák Balázs parkolása verte ki a biztosítékot pár embernél, a Debrecen futballistája a menedzserén keresztül kért elnézést mindenkitől.

Szólj hozzá!

A Dacia története: nemzeti büszkeségből tucatautó

2021. július 09. 15:58 - alapjarat

A magyar pénzügyminiszter szerint ez a legnépszerűbb márka a nagycsaládosok körében hazánkban.

A Dacia márkanév Magyarországon és a környező államokban is ismerősen cseng. Varga Mihály pénzügyminiszter szerint a magyar nagycsaládosoknak ez a kedvenc autójuk, miközben könnyen lehet, hogy azért vásárolnak Daciát, mert a pénztárcájuk erre ad lehetőséget.

A Dacia 1100 volt a román autógyártó első modellje, melynek sorozatgyártása 1967-ben, a szocializmus közepén kezdődött meg. Gyártás alatt gyakorlatilag a francia Renault autóinak engedélyezett átcímkézését kell érteni. A Dacia 1300 és 1310 számítottak a legnépszerűbbnek keleti szomszédunknál, a 34 éves gyártási ciklus alatt összesen több mint 2,5 millió példány talált gazdára. A román autógyártás terméke természetesen Magyarországon is teret hódított magának, sőt, a koronavírus-járvány első hullámában még New Yorkban is feltűnt egy narancssárga Dacia.

A román kormány 1999-ben eladta a Dacia márkát a Renaultnak. A két vállalat közös termékeként 2004-ben piacra került a Logan, mely az 1310 óta az első új modellként jelent meg. Az ezt megelőző időszakban a Dacia márkanév ott virított az autók hátulján, a Logannél viszont már csak az újratervezett logóban kapott helyet. Ugyanez a gyakorlat volt megfigyelhető a Sandero modell esetében is, a Duster, a Lodgy és a Dokker viszont bizonyos országokban egyszerűen Renault modellként kerül értékesítésre.

Ha megnézzük ezt a hatvanas évek végén készült reklámfilmet, a Dacia 1100 gyártási folyamatainak bemutatása közben egyetlen szó sem esik a Renault nevéről.

A Loganről szóló 2004-es videóban azonban sokkal inkább kidomborodik, hogy ez az autó már a francia gyártó kezei alatt formálódott, a modell neve alatt is a „by Renault” felirat látszik.

Innentől válik világossá, hogy a Dacia márkanév ezennel beolvadt a Renault Csoport tagjai közé. A régi idők szerelmeseinek marad a nosztalgia, illetve a használtautó-piac koros járműveket tömörítő kategóriája. A klasszikus Dacia modellekre ugyanis a mai napig rá lehet bukkanni, nemrégiben a legnépszerűbb magyar értékesítési oldalon is megjelent egy felújított példány.

Ami az újabb Daciákat illeti, Magyarországon a legolcsóbb áron elérhető új autók között vannak. A Logan, a Sandero és a Duster a mai napig remek eladási mutatókkal rendelkeznek. Ha érdekel, hogyan teljesített a Dacia Sandero az Alapjárat tesztjén, ide kattintva megtudhatod. A Dacia természetesen igyekszik lépést tartani a trendekkel, az Alapjárat.hu csapata már le is tesztelte a gyártó első elektromos meghajtású autóját.

Szólj hozzá!

Egy nem mindennapi külsejű harci jármű: Tata Motors MBPV

2021. július 08. 13:12 - alapjarat

 

Nos, valljuk be őszintén, a harci jármű szóösszetételről nem a most bemutatásra kerülő négykerekű jutna eszünkbe. A Tata Motors Micro Golyóálló Jármű (MBPV) a fegyveres erők beltéri bevetéseit hivatott segíteni olyan helyeken, ahová a nagyobb méretű katonai gépek nem férnek be. Az indiai autógyártó elképzelései szerint az MBPV bevásárlóközpontokban, vasútállomásokon, illetve repülőtereken nyújthat hasznos szolgálatot a rendfenntartóknak.

tata1.jpgA páncélozott jármű golyóálló panelekből készült borítása fokozott védelmet nyújt, apró méretének és praktikus kialakításának köszönhetően szűkösebb helyekre is befér, szükség szerint akár még lépcsőt mászni is képes. Ami az MBPV felszereltségét illeti, a harci járgány különböző pontjain található lőréseken át hatékony ellencsapást lehet indítani, a mellettük elhelyezkedő ablakok pedig kiváló kilátást biztosítanak. Ja, majd’ elfelejtettem: az MBPV elektromos hajtással működik, ezáltal valódi lopakodóként, halkan tud közlekedni.

tata2.jpgA Tata Motors szerint valódi szükség lehet egy ilyen járműre, hiszen korábban többször is előfordult, hogy a fegyveres erők kommandósai nem rendelkeztek megfelelő megoldással a szűkösebb helyeken történő, beltéri bevetéseken. Az MBPV kívülről talán nem nyújt meggyőző látványt, ám praktikus felszereltségének köszönhetően a hatékonysága megkérdőjelezhetetlen.

Szólj hozzá!

Nem kizárt, hogy egyesül a Forma-1 és a Formula E

2021. július 06. 21:32 - alapjarat

Az autóiparban zajló elektromos átállás a motorsportban is érezteti hatását, ennek megfelelően a Forma-1 vezetőségének is el kell gondolkodnia a sportág fenntarthatóságán. 2014-ben elindult a tisztán elektromos versenyautókat felvonultató Formula E sorozat, a RaceFans stábja az F1 vezérigazgatóját, Stefano Domenicalit kérdezte a Száguldó Cirkusz jövőjéről, valamint a két bajnokság esetleges összeolvadásáról.  

„Soha ne mondd, hogy soha. Ezzel együtt, tisztelettel mondom, hogy a Formula E sorozatnak el kell gondolkoznia a jövőjén. Ha a koncepció érdekes lehet a Forma-1 számára, akkor készen állunk a tárgyalásokra, ám ez jelenleg nem szerepel a terveink között” – mondta az olasz sportvezető.

Stefano Domenicali

Domenicali őszintén hisz az F1-es technológiában, mely képes lehet megfelelni a környezetvédelmi kihívásoknak. A hibrid autók és a fenntartható, alternatív üzemanyagok bevezetésével a Forma-1 jó irányba tart, és az olasz szerint ostobaság lenne azt hinni, hogy csak egyféle út létezik.

„A Forma-1 továbbra is vezető szerepet tölt be a környezetvédelem terén. Kiemelten fontos évek előtt állunk, az autóversenyzés királykategóriájaként utat kell mutatnunk, és hallatnunk kell a hangunkat” – tette hozzá Domenicali.

A Formula E és a Forma-1 egyesüléséről szóló pletykák már egy ideje keringenek. Sokan úgy vélik, hogy az elektromos autózásé a jövő, így az összeolvadás csak idő kérdése. A két sorozat működése azonban alapvetően különbözik. Az F1 olyan örökséggel és vonzerővel rendelkezik, melyet nehéz lenne felülmúlni. A hibrid erőforrással működő versenyautókat az évek során már megszokták a szurkolók, a tisztán elektromos száguldásra még nem biztos, hogy fel vannak készülve.

Szólj hozzá!

Modern traffipaxokat vásárol a rendőrség

2021. július 05. 12:54 - alapjarat

Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a közlekedési szabálytalanságok bizonyításához megfelelő minőségű képet készítő és sebességet is mérő berendezéseket vásárol, írta meg a Napi.hu

Az ORFK nevében a Készenléti Rendőrség bonyolítja le azt a tárgyalásos közbeszerzési eljárást, amelynek során járműsebesség-mérő berendezésekhez jut hozzá a hatóság.

„A közlekedési jogsértések megelőzése, felderítése és a közlekedésbiztonsági helyzet javítása érdekében, valamint a mozgás közben észlelt jogsértések dokumentálásához, illetőleg a helyszíni intézkedést igénylő jogsértések bizonyítása végett 40 db mozgás közbeni mérésre is hitelesített, közúti ellenőrzésre szolgáló járműsebesség-mérő berendezés beszerzése” – olvasható a TED-en megjelent közbeszerzési részvételi felhívásban.

Sebességmérő kamera

A kiírás szerint a közbeszerzésre olyan cégek jelentkezhetnek, amelyek az elmúlt három évben szállítottak vagy gyártottak legalább nyolc darab, közúti ellenőrzésre, a közlekedési jogsértések bizonyításához szükséges tárgyi bizonyítási eszközként felhasználható mozgó és/vagy állókép felvételek készítésére alkalmas kamerát.

Az ajánlatkérő csak olyan kamerákat vesz számításba, melyek a következő rendszerek valamelyikével kompatibilisek:

  • járműsebesség ellenőrzésére szolgáló kamerás rendszer,
  • automatikus rendszámfelismerő rendszer,
  • járműforgalom ellenőrzésére szolgáló rendszer,
  • forgalomszámláló rendszer,
  • hőkamerás azonosító rendszer,
  • térfigyelő rendszer.

Az érdeklődők augusztus 2-ig jelezhetik részvételi szándékukat a rendőrség közbeszerzésén. Az eladónak a hírek szerint azt is vállalnia kell, hogy az eszköz használatáról, azok átadását követő tíz napon belül, 45 személynek elméleti és gyakorlati oktatást tart, budapesti helyszínen. A nyertessel 9 hónapos szerződést köt az ORFK.

Korábban egyébként arról számolt be az ATV, hogy eltűntek a magyar utakról a mozgó traffipaxok, akkor arról lehetett hallani, hogy létszámhiány miatt hagyott fel az aktívabb sebességméréssel a rendőrség.

Szólj hozzá!

M. Richárd, a Dózsa György úti gázoló jogerős ítélete

2021. július 04. 08:20 - alapjarat

A Fővárosi Törvényszék péntek délelőtt ítéletet hirdetett az M. Richárd és társai elleni büntetőperben. Az ügy elsőrendű vádlottját, M. Richárdot jogerősen 3 év hat hónap letöltendő fogházbüntetésre ítélte a bíróság, valamint két évre eltiltotta a közügyektől és végleg eltiltotta a járművezetéstől.

A harmadrendű vádlott – akinek utasai meghaltak a balesetben – 1 év 3 hónap fogházbüntetést kapott, 2 év próbaidőre felfüggesztve. Mindkét vádlottat halálos közúti baleset gondatlan okozásának bűntettében találták bűnösnek, írja a Telex. Az elsőfokú bíróság négy év fogházbüntetésre ítélte M. Richárdot, vagyis a másodfokú bíróság enyhített a korábban kiszabott büntetésen.

M. Richárd
Kép forrása: Facebook

A szakértő vélemény szerint M. Richárd 2017 májusában 135-140 km/óra közötti sebességgel közlekedett Mercédeszével a Dózsa György úton a Kassák Lajos utcai kereszteződés irányába. Ekkor érkezett meg N. József, aki az autójával szabálytalanul, kis ívben kanyarodott be a szemből érkező vádlott elé úgy, hogy nem tett eleget az elsőbbségadási kötelezettségének. A kanyarodni akaró autó az ütközés következtében többször is megpördült, majd becsapódott a buszmegállóba.

A balesetben egy 37 éves kisgyerekes apuka és egy 24 éves egyetemista vesztette életét. N. Józsefnek kilyukadt a tüdeje és öt bordája eltört, M. Richárd viszont karcolásokkal megúszta az incidenst. Később kiderült, hogy M. Richárd jogosítvány és bekötött biztonsági öv nélkül száguldozott, vezetés közben pedig videózta magát.

„A gyorshajtásért, amiért most gondolom itt vagyok, elismerem. Elismertem, hogy a gyorshajtásommal nem tudtam elkerülni az ütközést, sajnálom. Azt gondolom, hogy az egész életemet végig fogja kísérni ez a tragédia, azt kérem, hogy ne a múltam miatt és egy-két buta húzásom miatt ítéljenek meg” – mondta a Dózsa György úti gázolókén elhíresült vádlott.

„Az elmúlt hat hónap magánzárkájában volt időm végiggondolni, hogy rossz irányba haladtam. Más úton kell ezt feldolgoznom. Szeretnék visszailleszkedni a társadalomba, családot alapítani, gyereket vállalni és ha ehhez szakemberre lesz szükségem, akkor szakemberrel” – tette hozzá M. Richárd.

Szólj hozzá!

Idős sofőrök a forgalomban. Tényleg nem szabadna vezetniük?

2021. július 03. 16:15 - alapjarat

„Ötvenkilenc éve vezetek, nem tudnék már újat tanulni, ráadásul pontosan tudom, hogy a baleset pusztán figyelmetlenség miatt történt” - így érvelt Vitray Tamás tévés műsorvezető, miután idén februárban Volvo terepjárójával, kanyarodás közben egy Audinak ütközött Budapest belvárosában, ezért a hatóság egy időre bevonta volna a jogosítványát.

A tévés személyiség ügye ismét ráirányította a közvélemény figyelmét az időskori vezetés kockázataira, hiszen sok kérdés merült fel azzal kapcsolatban, hogy vajon van-e helyük az időseknek a volán mögött. Sajnos sok olyan esettel is találkozunk, hogy az ebbe korosztályba tartozó autóvezetők hajtanak fel az autópályára, a forgalommal szemben.

Először is tisztázzuk a kérdést, hogy honnantól tekintünk valakit idősnek. A többség a nyugdíjazástól, vagyis nagyjából a 65. életévtől számítja az időskor kezdetét. Ez az elgondolás messze nem állja meg a helyét, hiszen attól, hogy valaki hivatalosan nyugdíjba vonul, még nem válik egyik napról a másikra időssé. A legfontosabb szempont a mentális és fizikai állapot változása, hiszen az öregedés biológiai folyamat, amely személyenként máskor kezdődik és eltérő lefolyású lesz.

 idős vezető a volán mögött szemből
Az Európai Unióban és Magyarországon is demográfiai öregedés tapasztalható, ami azt jelenti, hogy az itt élők közül minden ötödik ember 65 év feletti, és arányuk évről-évre nő, így 2020-ra majdnem elérte a társadalom húsz százalékát. A tendencia folytatása miatt sem kerülhető ki az időskori vezetés kérdése, sőt, talán egyre nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a közlekedésbiztonság ezen szegmensére, és nem csak az autósok esetében.

Az idősek biztonságos közlekedését több tényező is befolyásolja, ilyenek például a mentális és fizikai határok, illetve ezek változásai. A Holland Nemzeti Közlekedésbiztonsági Kutatóintézet (SWOV) felmérése szerint a közlekedés egyéb résztvevőihez viszonyítva a 75 év felettiek esetében hétszer nagyobb a baleseti kockázat, ráadásul ez utóbbi korosztály fizikai sérülékenysége is nagyobb. Összességében az idősek ugyan kevesebb baleset részesei, de azokat azonban túlnyomórészt ők maguk okozzák, így nem véletlenül ők a közlekedés egyik kiemelten veszélyeztetett csoportja. A másik a fiataloké, akik jellemzően sokkal nagyobb arányban résztvevői egy balesetnek, vagy baleseti szituációnak, ugyanakkor ők kevesebb mint 50%-ban felelősek a történtekért.

Tipikus balesetek, jellemző kockázatok, téves útvonaltervezés

Az idősek hosszabb útjaik megtervezésekor jellemzően elkerülik az autópályákat, mert úgy gondolják, hogy a kertek alatti, másodrendű utak jóval biztonságosabbak a kisebb sebesség miatt, pedig sajnos éppen ezeken az útszakaszokon magasabb a baleseti kockázat.

Életkorunk előrehaladtával testünkben sok minden változik, fizikai határaink szűkülnek, mentális állóképességünk romlik. Bizonyos közlekedési helyzetek fokozott stresszt jelentenek az idősebb vezetők számára. Ilyen például az útkereszteződésekből kikanyarodás (javarészt balra), vagy a bonyolult csomópontok és összetett közúti helyzetek megfelelő felismerése. Mivel az idősek általában régóta vezetnek, rutinosabb, megfontoltabb sofőrök, ezért sokkal ritkábban okoznak gyorshajtásos balesetet, elvétve vezetnek ittasan és jellemzően, éppen a fent említett óvatosságuk miatt a közlekedési szabályokat is betartják.

Vannak azonban különleges helyzetek, amelyek szintén befolyásolják a korosztály közlekedési szokásainak megítélését. A demencia, az idősek körében előforduló szellemi leépülés hatására romlik a koordináció, a helyzetfelismerő készség, a motorikus funkciók, lelassul a mozgás és nyúlik a reakcióidő. Csakhogy nem mindig egyértelmű, hogy ezek a betegek mennyire jelentenek veszélyt magukra és a környezetükre. Az időszakos orvosi felülvizsgálatok során nagy hangsúlyt kellene fektetni a kivizsgálás részletességére és hatékonyságára. A demens betegek nagy százaléka vélhetően nem kapna jogosítványt, ha most kéne vezetési vizsgát tennie, azonban a korai stádiumú páciensek többsége biztonságosan vezet, pláne azok, akiknél nincs jele demenciának.

Idős sofőr a volánnál

Magyarországon, jelenleg a következő intervallumokban kötelező a jogosítvány orvosi érvényességének meghosszabbításához szükséges egyészségügyi felülvizsgálat:

  • negyven éves korig 10 évente
  • negyven és hatvanöt éves kor között 5 évente
  • hatvanöt éves kor felett 3 évente
  • hetven éves kortól pedig 2 évente szükséges az egészségügyi ellenőrzés.

Ezek a rutinvizsgálatok sokszor kevéssé alaposak, miközben a háziorvos tulajdonképpen arról dönt, hogy páciense alkalmas-e még az autóvezetésre, vagy sem, ami óriási felelősséget jelent. A háziorvos kérhet szakorvosi véleményt, ha a beteg mentális vagy fizikai egészségével kapcsolatban bármi kérdéses lenne. Amennyiben például a látás- vagy hallásvizsgálat eredménye, a kognitív teszt, vagy éppen a laboreredmények azt mutatják, hogy az illető már nem, vagy nem teljes mértékben képes biztonságosan vezetni, és ez fokozott óvatossággal vagy következetességgel sem kompenzálható, úgy a jogosítványt már feltételekhez kötve, vagy egyáltalán nem lenne szabad kiadni.

Könnyíthető bármivel az időskori autóvezetés?

Számos olyan infrastrukturális megoldás létezik, amellyel nem csak az idősek, de mindenki számára jobban átláthatóvá tehetnék a közlekedést. Hazánkban, ahol húsz évnyi lemadaradás van az útfelújítások terén, rengetegszer találkozunk nem megfelelő vagy hiányzó felfestésekkel, hiányzó táblákkal, kivilágítatlan útszakaszokkal. Ezek nem csak az idősek dolgát nehezítik meg. A közúthálózat felújítása, a jelzések egyértelműsítése, a fontos részek kiemelése és megjelölése Nyugat-Európában általános gyakorlat és nálunk is sokak helyzetét könnyítené meg.

Magyarországon az idősek sokszor öreg autókkal járnak, amelyek sem biztonsági szempontból, sem műszakilag nem felelnek meg a mai elvárásoknak, ami tovább növeli a sérüléssel végződő balesetek kockázatát. Fontos lenne tehát, hogy idős hozzátartozóink megfelelő járművekkel közlekedhessenek, ami akkor is nagyobb védelmet biztosít egy balesetben.

Az idős autósok környezete is sokat tehet biztonságukért, ha időben jelzi, hogy az illető nem alkalmas a biztonságos vezetésre, ezért segít neki más közlekedési módot választani. A közösségi közlekedés fejlesztése, modernizálása és akadálymentesítése hazánkban is elindult, de rengeteg fejlesztésre szorul még. Amíg a könnyítő átalakítások nem válnak országossá, sok idős ember inkább el sem indul, vagy akkor is a volán mögött marad, ha ez kifejezetten kockázatos döntés.

Szólj hozzá!

A Mercedes-villanykisbusz nagykövete: Kiss Gergely

2021. július 02. 14:22 - alapjarat

Fél tízre kellett odaérnünk a Budai belváros egyik kedves kerthelyiségébe, ahol a Mercedes zászlókon átverekedve magam kerestem a helyemet. Kiválasztottuk a reggelit és onnantól csak vártunk. Jelen esetben a reggelinél kicsit jobban az új márkanagykövetet, akit a Mercedes az EQV-hez, tehát az elektromos V-osztályhoz neveztek ki.

Kert asztalokkal

Szépen felütötték az egész programot, megtudhattuk nagy vonalakban, hogy kire és mire lehet számítani, majd begördült fekete Mercedes EQV-jével a háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, Kiss Gergely. Megtudhattuk, miért is vett elektromos kisbuszt, mit szeret benne annyira és milyen vele úgy általánosságban együtt élni, de én itt nem álltam meg. Mielőtt megkaptuk a különféle rántottáinkat, elkaptam egy rövidebb interjúra.

Tudtam róla, hogy vonzódik az amerikai autókhoz, a hatalmas V8-as motorral szerelt dögökhöz, sőt egy öreg Mustang is áll a garázsában. Ahogy mesélte, az az autó egy megvalósult gyerekkori álom számára, és ugyan voltak mellette újabb, modernebb sportautók is, az az, ami örökre ott is marad a garázsban. Mármint azon kívül, amikor előveszi meghajtani. Akármennyire is féltett kincs, csak azért van, hogy használjuk, nem?

Kiss Gergely egy sajtótájékoztatón

Persze ezek fényében kérdeztem rá, hogy akkor most mégis miért elektromos és miért éppen Mercedes? És ha már elektromos Mercedes, akkor miért pont egy EQV? Az utolsó kérdésre annyi volt a válasz, hogy bővült a család. Megszületett a harmadik gyereke, sokszor utaznak a család többi tagjával, egy-egy baráttal, sokszor megtelik az a hét ülés, tehát indokolt volt a V-osztály.

Azt is elmondta, hogy örült a márkanagyköveti megkeresésnek, hiszen régóta szemezik Mercedesekkel. Tetszik neki a modernebb darabok formája és megjelenése, de eddig úgy alakult, hogy nem jutott hozzá. Így, hogy jött a megkeresés és amúgy is gondolkodott egy nagyobb autóban, minden kapóra jött. Viszont miért pont elektromos, honnan jött az EQV?

A legjobban úgy foglalta össze, hogy: a Mustang egy gyerekkori álom volt, az elektromos autózás gondtalansága pedig most egy felnőttkori álom. Főleg ingázik az autóval, többen járnak edzésre, vagy pedig eleve a családot kell edzésre, iskolába, boltba vinni a város különböző pontjaira. Ritkán hagyja el az agglomerációt, ha mégis megteszi, akkor az EQV pont kellő hatótávot nyújt neki. Otthon mindig tudja töltögetni, bár ha teljesen lemerül, akkor azért egy egész napot igénybe vesz ez a procedúra. Összességében azt mondja, hogy a jelenlegi élethelyzetében az EQV elektromossága miatt kötött kompromisszumokkal nyugodtan együtt tud élni, előnyei pedig messze túlmutatnak a hátrányain.

Mercedes EQV

Bár talán kicsit korán tettem fel a kérdést, de azért érdekelt, hogy mik a tervei autózási fronton a jövőben? Mivel jelenleg az elektromos autó neki több mint elég az élete megoldásához, és személy szerint úgy látja, hogy ezeknek a típusoknak a fejlődése szinte folyamatos, várhatóan villanyautós is marad. Talán átül egy kisebbe, ha már nem kell a csapatszállító, de a hobbi-Mustang mellett ő már egy  teljesértékű autóként tekint az EQV-ra, a következőkre is úgy fog.

Szólj hozzá!

10 retró autós kiegészítő - giccs, vagy szép emlék?

2021. július 01. 09:54 - alapjarat

A kor, amiben egy autós kiegészítő létezésének oka nem feltétlenül a hasznosság érvrendszere körül keresendő, mindenképpen említést érdemel. A korszak autós cuccainak létjogosultságát nem mindig lehetett iskolás racionalitással megmagyarázni, de erre nem is volt szükség. Elég volt annyi, hogy tetszett. Mert menő volt. Vagy mert egy életérzést fejezett ki, vagy egy ki nem mondott, meg nem fogalmazott csoporthoz való tartozásról szólt. Egy teljes generáció emlékei kötődnek ezekhez az érzelmek által megszépített autós kiegészítőkhöz, amelyek

A bólogató kutyus

A reménytelenül beállt dugóban araszolva makacsul magához vonzza a tekintetedet. Nem szabadulsz a látványtól, ha az előtted döcögő autó egyébként mozdulatlan kalaptartóján egy bólogató kutyus mosolyog rád, és ingatja a fejét... Mert amikor minden más áll (főleg a forgalom), csak a kutyus feje mozog. Hogy csinálja? – merül fel egyszer a kérdés minden halandóban.

Az autók hátsó szélvédője mögül kitekintő bólogató kutyus néhány évtizeddel ezelőtt szinte hozzátartozott az utcaképhez. Nem csak a mögötte haladó autóból lehetett jól látni, de gyalogosként, biciklisként, vagy szimpla nézelődőként is mindenkinek szemet szúrt. Nem csoda, hogy az 1970-es években ő lett az egyik német benzinkútlánc reklámkampányának kabalafigurája. A kutyus egyébként is német eredetű, a neve „Wackeldackel”, ami „bólogató tacsit” jelent. A lazán, ingakormany_4.jpgszerűen mozgó fej vagy végtag ötletét aztán más játéktárgyak esetében is sikerrel alkalmazták. A kutyus manapság is igen népszerű, ezt bizonyítja, hogy 2020-ban a Google több platformján is szerepeltette a jellegzetes mozgású, mindörökké divatos játékfigura animációját.

Bólogató játékkutyus

Sportos fényszórókeretek

A fényszórók részleges lefedése hihetetlenül népszerű volt az 1990-es években. A lámpatest felületének lekerekítése és szűkítése kétségkívül sportos látványt eredményez még akkor is, ha az autónk egy szerényebb teljesítményre képes családi igásló. A kocsi színével egyező fényszórókeret felrakása a legtöbb típushoz mai áron mindössze 10-20 000 forintért volt elérhető.

Az autós kiegészítőket gyártó XRS cég a letakarás eredményeként a divatjamúlt, sarkos, téglalap alakú fényszóróból lekerekített, több kivágással rendelkező fényszórót ígért, amit tekintélyes mennyiségű VW Golf Mk3, Fiesta vagy Astra orrán láthatunk viszont azóta is. A fényszórókeretek átalakításának divatja nem múlt el ma sem, aki szeretné, most is könnyen találhat ilyen megoldást az autójára.


(Volkswagen Golf Mk3, sportos fényszórókerettel)

Autós divatruházat

Itt persze nem csupán egy pólóra nyomtatott gyári embléma viseléséről van szó... Az 1980-as, ‘90-es években terjedt el az „autóhoz való öltözködés” divatja. Ehhez persze először is kellett egy olyan kocsi, amihez érdemes öltözködni... Például egy narancsszínű Porsche 928 már megfelelő motivációt szolgáltathatott egy kellően elegáns, sportos öltözék megtervezéséhez.

Az autóhoz való öltözködés igénye mára tovább szélesedett és leggyakrabban a márkához, típushoz köthető életérzésről szól. Egy USAF bombázó dzseki hátára több autó (vagy motor) típus nevét is fel lehet vésetni az összefüggést firtató kellemetlen kérdések veszélye nélkül is. Egy Jeep feliraton éppen úgy nem csodálkozunk ma, mint ahogyan évtizedekkel ezelőtt ugyanezen dzseki RS Cosworth emblémáján sem csodálkozott senki. És persze egy klasszikus oldtimer volánja mögé sem ülhetünk be akármilyen öltözékben...

Porsche ruházat

Bolyhos üléshuzatok

... és nemcsak bolyhos, de süppedős is, ráadásul egy tisztességes, subás üléshuzattal szemben alapelvárás, hogy szemlátomást csökkentse az autóban rendelkezésre álló helyet...

A korszak nyugati bolyhos ülésgyártói racionális (-nak tűnő) érvekkel támasztották alá a süppedős huzatok létjogosultságát. Hangzatos reklámjaikban a „luxus érzetéről és megemelt utazási komfortról” beszéltek. Ezek mellett technikai adalékokkal is szolgáltak, így a valódi báránybőr speciális súlyelosztó hatását, sőt, az anyag természetes, izzadságfelszívó képességét is részletesen tárgyalták. Ezt a kérdéskört ma már másképpen látjuk, de bizonyos körülmények között, például egy hűvös, novemberi reggelen kétségkívül vonzó lehetett egy melegérzetet sugárzó, gyapjas ülésben elfészkelődni. Ráadásul az ülésfűtés még ma sem tartozik minden autó alapfelszereltségéhez...

Bolyhos üléshuzat

Spoiler a hátsó ablakon

Minden az 1965-ös Lamborghini Miurával kezdődött... A Miura esetében a középmotor fölé helyezett hat darab légterelő még nagyonis praktikus célokat szolgált. Később a Lamborghini több aszfaltszaggatójára is rákerültek a híres lapátok: az Urraco, a Diablo és a Murciélago is kapott belőle. Ez a technikai megoldás eredetileg nagyban segítette a motorból származó hő kivezetését az autóból. A funkcionális kezdetből aztán hatalmas divat lett.

A sportosság érzetét erőteljesen fokozta a hátsó ablakra szerelt terelőlapátok izgalmas látványa, még a bivalyerős autók esetében is. Ezt felismerve a Ford sem tétlenkedett sokáig, így már a Mustang Boss 302-es és az 1969-es Mach 1-es típusai esetében is alkalmazták a soklapátos hátsó elemet. Miután egyre több nagyteljesítményű autón jelentek meg a jellegzetes terelők, immár bármilyen autóra szerelve a sportosság látszatát keltették. A régi időkben a hazai utakon is találkozhattunk ilyen megoldásokkal, például jellemzően Zsigulik hátsó üvegeire applikálva, ahol a műanyag lapátok már inkább szerényebb célból, elsősorban napárnyékolóként funkcionáltak, amolyan „nelásskirács” szerepkörben.

Ford Capri hátsó légterelőkkel, újságreklám

Bolyhos dobókockák

A visszapillantóról lógó pluss dobókockák is különleges hangulatot árasztanak, több színárnyalatban elérhetőek voltak már évtizedekkel ezelőtt is. Ez egyfajta kabalaként is funkcionál, sokak szerint segít növelni a balesetmentes kilométerek számát.

Bolyhos dobókockák autóban

Fagolyós ülésvédő

A remek találmány, a golyós üléshuzat szintén évtizedekkel ezelőtt bukkant fel, és elsőként a kamionosok valamint a taxisok körében terjedt el a használata. A népszerűsége pedig a mai napig töretlen.

A golyók minden mozdulatunkra izegnek-mozognak, ami állítólag „minimasszázsként” hat, javítva a vérkeringést az érintkező felületeken. Emellett a nyári melegben feltehetőleg több levegő éri a testet egy golyós ülésben ülve, így kevésbé izzadunk, tehát az üléshez tapadó ingek, pólók, nadrágok kevésbé nehezítik a hőségtől amúgy is ingerlékenyebb felhasználók életét. A jó öreg fagolyós ülésvédő mára világszerte népszerűvé vált, India taxisai éppúgy ezen ülnek naphosszat, mint a kanadai fakitermelő cégek kamionosai. Hosszabb távon az ülésmasszázzsal és szellőztetéssel felszerelt új autómodellek a fagolyós megoldás eltűnését okozhatják, de sok golyó fog még elgurulni egy-egy damilszakadást követően, amíg a derék ülésvédő végleg kimegy a divatból...

Fagolyós ülésvédő

Beépített autós telefon

Volt ilyen is? A Bluetooth, Apple CarPlay és az Android Auto megoldások zavarbaejtően sokszínű világában már nehezen képzelhető el egy autóhoz kötött telefon használata, ám a mobilos korszak kezdetén már önmagában az autóból való telefonálással is igencsak fel lehetett vágni...

Azokban az időkben ha egy sikeres üzletember egy Jaguárban, Mercedesben vagy BMW-ben felvehette a telefont, azzal egyértelműen tovább fokozta az autómárkához kötődő luxus érzetét. Mert ennek az autós telefonnak már a formája is merőben eltért a megszokottól, és vezeték sem feltétlenül fityegett az egység alján... ráadásul a gombok megnyomásakor pittyegő hangot hallatott!

Jaguárban autós telefonon beszélő üzletember

Zenei válogatások – magnókazettán

Ezt a mai fiatalok már nem érthetik... Manapság percek alatt összedobhatsz a balatoni autózásra egy akármilyen zenei mixet. Néhány kattintás, igen, ez is jöhet, azt meg a végére, és kész! De elgondolkodtál már azon, hogy mindez milyen bonyolult és időrabló mutatvány volt a magnókazetták korában?

Másolni kellett. Igen, számonként. Ha valamit rosszul csináltál, az pusztító láncreakciót indíthatott be. Ha nem figyeltél a sorrendre, kezdhetted elölről. Ha töröltél valamit, aztán megint törölni kellett, számíthattál rá, hogy kicsit rontottál a szalag, így az új felvétel minőségén. Nem, nem virtuális: ez még a kőkemény fizikai valóság világa volt... És talán ezért, a belefektetett szenvedélyes munka, sok esetben bénázás miatt képviselt egy-egy ilyen kedvenc válogatás a mai korban már nehezen felfogható értéket! Hol van ma már a magnó alapsusogásának romantikája? Hol vannak a becsípődött szalagok kiszedésére kifejlesztett eszközök? És hol a ceruza a szalagok visszatekeréséhez...?

Zenei válogatás 1980-as évekbeli magnókazettán

Szőrös kormánykerék

Akkor jó, ha kormányzás közben a térdedet súrolja... Talán nem ez volt az alapelképzelés a szőrös kormányborítás megjelenésekor, de joggal feltételezhető, hogy a puha és gyakran illatosított kiegészítő hívei a nagyszerű találmány világhódító elterjesztésére készültek.

Sajnálatos tény, hogy az autózás korábbi évtizedeiben, és különösen a keleti blokk országainak autógyártásában előfordultak anyaghasználati problémák. A Zsiguli ajtóborítása például télen úgy zörgött, mint egy tejfölös flakon, a Niva gumis váltógombjába pedig egy nyári kánikulai napon úgy ragadt bele az ember ujja, mintha rágógumiba nyúlt volna. És persze a kormánykerék tapintásának kérdése sem szerepelt egy belevaló szocialista autógyár pártgyűléseinek fő témái között. Kellett tehát az az utólagos kormányborítás, és ha már túl kemény a műanyag kormány, legyen puha, talán eltúlzottan is puha a borítás!

A süppedős, szőrös kormánykerék tapintása nyilván nagyon kellemes, bár az autók egyre növekvő sebességét és a szükséges reakciódők rövidülését tekintve bizonyos „szőrhosszúság” fölött közlekedésbiztonsági aggályok felmerülésével is számolni kell. Ennek ellenére a szőrös kormány népszerűsége a mai napig töretlen, a bolyhos kiegészítő divat volt és most is az, és nem csak a keleti, de a világ nyugati autós közösségeiben is.

Fehér, bolyhos borítású Volkswagen kormánykerék

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása