Alapjárat - autós blog

Megbírságolhat a rendőr dudálásért?

2021. május 26. 10:37 - alapjarat

A KRESZ szerint csak balesetveszély esetén és előzéskor használható a duda.

Az autóduda használata a mindennapos autóvezetői rutin része, a nagy kérdés, hogy általánosságban az indulatok vagy inkább a tudatosság határozza-e meg a mozdulatot, amikor lezser eleganciával, vagy éppen vérben forgó szemekkel rátenyerelünk a kormány közepére.

Nehéz persze nem megértőnek lenni, hiszen akármennyire is furcsa, a duda bizony alapvetően olyan tartozéka a gépjárműnek, amit többnyire végszükség esetén, jellemzően stresszes pillanatban lehet a vonatkozó szabályozás szerint legálisan használni. Fontos, hogy a hangsúly a legális szón van, hiszen a hangjelzés indokolatlan használata bizony szabálysértésnek minősül, és legrosszabb esetben feljelentéssel is végződhet, ami jelentősen „drágítja” a büntetést.

Nem is olyan rég az összegyűjtöttük a szabálysértésekért kiszabható bírságok aktuális mértékét, illetve azt is, hogy hogyan változik ez az összeg, ha helyszíni bírság helyett feljelentéssel ér véget a találkozónk a rend őreivel.

Ahogy minden más esetben, ezúttal is érdemes a KRESZ vonatkozó paragrafusával kezdeni, ami meglehetősen röviden taglalja a duda, hivatalosan a hangjelzés használatát.

Egészen pontosan ennyit ír minderről:

„Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint - lakott területen kívül - az előzési szándék jelzése céljából szabad.”

Kezdjük talán először kivételesen a mondat második felével, hiszen ez talán jóval kevesebb autóvezetőnek rögzült a fejében, ráadásul nem is igazán van hazai gyakorlata annak, hogy előzés előtt dudaszóval jelezzünk az előttünk haladónak. Hogy őszinte legyek – és ez szigorúan magánvélemény – valahogy tartanék is attól, hogy például egy szemmel láthatóan amúgy is bizonytalanul előttem kóválygó autóstársamat még azzal is stresszeljem, hogy rádudálok, mielőtt a számára ás számomra is egyaránt megváltást jelentő előzést megkezdeném: attól tartok, hogy ez csak fokozná a bizonytalanságát, és egy félrerántott kormány, vagy indoklás nélküli satufékezés csak növelné a balesetveszélyt.

Nyilván van, aki ezt másképp gondolja, és mivel a KRESZ ebben az esetben világosan fogalmaz, lehet kísérletezni, ugyanakkor szerintem jobb és főleg békésebb, stresszmentesebb az a gyakorlat, ami jellemzően mellőzi a dudálást az előzések megkezdése előtt idehaza.

Duda helyett az index megfelelő használatára biztatok hát mindenkit, és ugyanezen gondolat szellemében kanyarodnék vissza az idézett KRESZ szöveg első, a dudahasználatot illetően jóval ismertebb szakaszára:

„Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében (…) szabad.”

Tegyük a szívünkre a kezünket, és valljuk be: azért a gyakorlatban sajnos ez nem feltétlenül így működik mifelénk. Kicsit enyhítheti a bűntudatunkat, hogy más országokban sem – aki vezetett mediterrán területen, az pontosan tudja, mire gondolok. Szintén csökkentheti a lelkiismeret-furdalásunkat, hogy a KRESZ megfogalmazás jócskán hagy egyéni mérlegelési jogot az autóvezetőnek, és az esetleg intézkedő rendőrnek is.

A balesetveszély megállapítása ugyanis nem feltétlenül egyszerű, főleg, hogy a másodpercek tört része alatt kell döntenie a sofőrnek arról, hogy valóban fennáll-e a baleset olyan fokú veszélye, ami indokolttá teszi a kürt használatát. Továbbmegyek: jó eséllyel mindenki, rutintól, vérmérséklettől, aktuális „idegállapottól” függően másként ítéli meg akár ugyanazt a helyzetet is, ember, azon belül autós, rendőr, ügyvéd és bíró legyen a talpán az, akinek egy-egy vitatott esetben igazságot kell tennie.

Egy esetleges jogvita esetén azt nyilvánvalóan tisztázni és bizonyítani kell, hogy a hangjelzés használata nélkül bekövetezett volna-e, vagy nagy valószínűséggel bekövetkezett volna-e baleset. Gyanítható, hogy ennek is köszönhetően nem túl gyakori az indokolatlan hangjelzés miatt indított szabálysértési eljárás, jó eséllyel csak a teljesen egyértelmű esetekben történik rendőri intézkedés. Tipikus ilyen eset lehet például, amikor egy dugóban araszolva a dudával próbáljuk meggyorsítani a haladást, de jó eséllyel olyankor sem állná meg a helyét a védekezésünk, ha egy közlekedési lámpánál előttünk elmélázót figyelmeztetünk arra, hogy ideje lenne elindulnia.

 A valóságban azonban nem túl gyakran – kommentben azért szívesen várnánk olyan eseteket, amikor mégis, e sorok írójának is volt ilyen tapasztalata, bár nem idehaza, hanem egy szomszédos országban – történik rendőri intézkedés ilyenkor sem, ahogyan például más, már-már a hazai folklór részét képező esetben sem. Ilyenek például az ifjú párt dudaszóval is éltető autósmenetek, vagy a ház előtt megálló futár rövid kürtjelzése: szigorúan véve szabálytalan mindkettő, de aligha nevezhető olyan kihágásnak, ami veszélyeztetné a forgalom többi résztvevőjét.

Mi a helyzet a dallamkürtökkel?

A duda használatával kapcsolatban a gyakorlatban nem mutatkozik túlzott szigor a hatóságok részéről, ez azonban nem jelenti azt, hogy a hangjelző berendezéseknek nem kellene megfelelniük a vonatkozó üzemeltetési műszaki feltéteknek. Nem véletlen, hiszen ezek híján a telefon csengőhangokhoz hasonlóan akár mindenki egyedi hangjelzést is használhatna az autón, ami finoman szólva is zavaró lenne, és tökéletesen alkalmas a forgalom biztonságának veszélyeztetésére. Gondoljunk csak bele, ha valaki a dudára tenyerelve egy strófányi Beyonce-t játszana le, amire egy határozott AC/DC rigmus lenne a válasz…

A jogszabály tehát e téren meglehetősen alapos, viszont azt kár lenne a KRESZ-ben keresni, hiszen azt egy igen csak szép kort megélt KÖHÉM rendelet szabályozza. E szerint minden gépjárművet, mezőgazdasági vontatót és lassú járművet fel kell szerelni - a motor álló helyzetében is működő - hangjelző berendezéssel, amelynek hangja folyamatos, egyenletes hangmagasságú és erősségű. Azaz szó sincs semmilyen dallamkürtről, sőt, még az sem mindegy, hogy milyen hangerővel szól a dudánk: a hangjelzés hangereje gépkocsi esetében 93-112 dBA, motorkerékpár, mezőgazdasági vontató és lassú jármű esetében 89-112 dBA lehet.

Nyilván ezekről a gyártók gondoskodnak, nekünk csak akkor kell figyelnünk, ha valamiért esetleg cserélni szükséges a dudát, ilyen esetben a rendelet szerint a gépkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott hangjelző berendezést szabad felszerelni, illetve a gépkocsinak hangjelzésre vonatkozó jóváhagyási jellel kell ellátottnak lennie.

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alapjarat.blog.hu/api/trackback/id/tr8616571374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2021.05.27. 14:39:30

Nálunk a duda alapvetõen a "tahó állat vagyok" kifejezésére szolgál.

Kb. kétfajta használata létezik: az egyik, a gyakoribb amikor a duda azt jelenti, hogy kurva anyád! Erre aztán gyakran válaszol is a másik gyökér, hogy a tied! A körülöttük lévõk, Pl. gyalogosok pedig egyként gondolják ekkor, hogy mindkettõtöké!

A másik az, amikor a tapló nem akar kiszállni az autóból és elfáradni a kapucsengõig úgy éjfél után, ehelyett inkább dudál amíg le nem jön a haverja.

Visceroid 2021.05.27. 14:59:52

@midnight coder: Ez az egyik. A másik a nézz ide Sárika, nem láttuk egymást 10 perce és integetek meg vigyorgok mint a vadalma, meg nézzen rám mindenki más is, hogy milyen fasza kocsim van. Az embert meg közben elüti egy másik kocsi mert éppen arra figyel.

kewcheg 2021.05.27. 15:02:04

Nagyapám az öreg sofőrt arra tanították, hogy kanyargós szerpentinen is kell használni a kürtöt, nehogy összeakadjanak kanyarban.

Alf56 2021.05.27. 15:24:10

" Megbírságolhat a rendőr dudálásért? "

Meg.
És ehhez semmi más nem kell, mint hogy az ember rádudáljon a szabálytalanul (indexelés nélkül) a sávjába váltó, majd ott megálló autóra.
Igen, balra akart (????) kanyarodni, bár indexelni továbbra sem akaródzott neki.

Civil kocsiban 3 db nagyon unatkozó rendőr ezután utánam jön, szabálytalanul, az útról leszorítva megállít, majd "a kresz szabályainak kisebb fokú megsértése" miatt megbüntet.

Sárfehér 2021.05.27. 15:46:08

Az előzés megkezdése előtt a dudálást a negyven évvel ezelőtti kresz még előírta, ezért maradhatott bent a második fél mondat a maiban.

]{udarauszkasz 2021.05.27. 16:44:27

@kewcheg: sok helyen maig szokas, kanyarodo szuk alagutban pl.

eßemfaßom meg áll 2021.05.27. 18:37:05

@Alf56: A rádudálással milyen balesetveszélyt sikerült elhárítanod?

2021.05.27. 19:08:07

dudálni akkor kell, amikor - szerinted - paraszt/hülye/téves/hibázott a másik - és érezze/tudja meg, hogy ezt gondolod
amúgy meg ugyan hogy bizonyítanák be, hogy dudáltál

midnight coder 2021.05.27. 19:16:14

@éppnászos: A másik meg dudál hogy a te anyád aki meg körülöttetek van az meg hallgatja és mind a kettõtöket elküld ugyanoda. Persze van akinek ez bejön, egész országok léteznek ahol a kultúra ott tart, hogy a duda a napi kommunikáció része.

midnight coder 2021.05.27. 19:19:17

@mіdnight coder: Matyika, azért messze a legnagyobb köcsög te vagy itt az indexen. Kezdve a nicklopással, ami úgy nagyjából a legnagyobb tahóság amit el lehet követni a neten a scriptes floodolás mellett. Neked sakkversenyen lenne a helyed, na nem sakkozóként, de te lehetnél a sötét paraszt.

2021.05.27. 19:37:34

hát én átlagban 20 vezetésből egyet szoktam duddantani, és ebben nincs benne a "sima" "index nélkül eléd megyek", "hopp mégis itt kanyarodok", inkább csak az autóúton/pályán a legbelsőből előtted - index nélkül, befékezve - a lehajtóba megyek típus

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.05.27. 20:26:54

@midnight coder: A nicklopás is elég dühítő, de ez a rothadó görény a neve mellé kitett linkkel rosszindulatú oldalra irányít át, trükkös módon.

eßemfaßom meg áll 2021.05.27. 21:39:17

@éppnászos: És ez neked legalább jó? Mert akik hallgatják a te kis önmegvalósításodat azoknak nem

eßemfaßom meg áll 2021.05.27. 21:40:40

Brendelmatyiző ide is ideverte? De jó ebből kimaradni.

ublockorigin.com

Jossarian 2021.05.28. 05:48:02

@midnight coder: Mindent kettõnek látok! :) Akkor most honnan tudhatjuk hogy melyik vagy az igazi???

midnight coder 2021.05.28. 06:28:35

@Jossarian: A lencséspityus a nicktolvaj. A "becsületes" neve brendel mátyás, de amúgy vagy 30 különféle néven szennyezi a blog.hu-t, általában egy scripttel szokta teleszórni a blogokat a hülyeségeivel, mostanság pedig a nicklopásra állt rá. Valamiért az a mániája, hogy én vagyok ez a lencsespityu, holott a csávó vagy 20 évvel fiatalabb mint én.

2021.05.28. 07:42:07

@eßemfaßom meg áll: hát persze, hogy jó, mert ezzel egyúttal el is engedem a dolgot;
a többi meg ... , de mint írtam, csak a kirívó/veszélyes eseteknél dudálok

Vittore. 2021.05.28. 08:21:44

Tavaly álltunk a városi bevezetőn hosszú sorban, balra szökőút, amelyre a mi irányunkból nem lehetne rákanyarodni. Persze minden 5. barom arra szökött el. Amikor aztán az egyik előttem lévő is lekanyarodott, a mögötte lévő a nemtetszésének egy erős dudaszóval adott hangot. A kanyarodó SUV-on meg csak annyit láttam, hogy megugrott és és jobbra-balra kacskaringózott. Gondolom a vezető leugrott a kuplungról és elkezdte rángatni a kormányt, annyira megijedt. Én akkor egy életre megtanultam, hogy dudával óvatosan kell bánni, mert megijed tőle a másik sofőr és kész a baleset. Emiatt azóta nagyon korlátozottan használom, a másik sávból elém pofátlankodó esetén max. apró, szaggatott jelzésekkel dudálok, de ez is egy év alatt ha volt 3-4, amikor már majdnem súrolta a lökhárítómat. Meg egyszer dudáltam hosszan, amikor 90-es tempónál láthatóan nem fért be a szemből jövő tahó, akkor én, a mögöttem lévő egész sor és a szembe egész sor fékezett, hogy a hülye gyerek be tudjon jönni. Szóval csak óvatosan a dudával, veszélyes!

eßemfaßom meg áll 2021.05.28. 08:53:34

@éppnászos: Vagyis tahósággal vezeted le a streszt. Elengedhetnéd a fogaid között eleresztett "kurvaanyád" után is és akkor nem te lennél a másik fasz az utakon.

midnight coder 2021.05.28. 09:35:41

@mіdnight coder: Matyika, Bencével kapcsolatban egyszer már el lett kenve a szád egy másik topicban, keresd vissza ha annyira érdekel.

2021.05.28. 10:41:39

@eßemfaßom meg áll: nem, jelzem neki, hogy hülyeséget csinált, hogy tudja, hátha máskor nem így teszi, de legalábbis zavarja, hogy nem mindneki törődik bele, hogy paraszt és neki szabad

midnight coder 2021.05.28. 15:01:40

@éppnászos: A paraszt ez után is ezt fogja csinálni, max. visszadudál. Õ ez után sem úgy gondol magára hogy tahó, hanem úgy hogy "ügyes", és a lúzer akinek ez nem tetszik dudáljon csak, õ akkor is nyert pár percet.

horrorpornó bábszínház 2021.05.28. 15:18:37

Hasznos a duda akkor is, ha valaki elalszik előtted a lámpánál, és bár másodpercek óta zöld, nem veszi észre.
Nem szabályos, de hasznos.

@Sárfehér:
Nem írta elő. Van 40 éves KRESZ-könyvem (sőt, még jóval régebbi is), nincs benne ilyen.

Alf56 2021.06.08. 08:47:37

@eßemfaßom meg áll: Teccik tudni olvasni? Leírtam.

eßemfaßom meg áll 2021.06.09. 09:21:58

@Alf56: Tudok olvasni azért kérdeztem. Nem irtál megakadályozott balesetveszélyről. Arról irtál, hogy ledudáltál valakit aki előtted szabálytalankodott.

Meeee 2022.08.01. 18:30:23

@Alf56: Milyen bírság várható "jogtalan" dudahasználatért?
süti beállítások módosítása