Alapjárat - autós blog

Tényleg a rendőri szigor ment majd meg több életet?

2018. szeptember 11. 16:07 - alapjarat

Igazi „polgárháborús” hangulat, komment-csata alakult ki egy látszólag ártalmatlannak tűnő hír miatt a Facebookon, ami arról szólt, hogy a rendőrség megelégelve a renitens gyorshajtókat, bekeményít

Előzményként két dolgot azonban mindenképp meg kell említeni. Az egyik az, hogy az Európai Unió közlekedési rendészetei évek óta azért küzdenek, hogy csökkenjen a halálos közúti balesetek száma, amire jó uniós szokás szerint tervet is készítettek. A cél az, hogy 2020-ban éppen fele annyi ember veszítse életét az utakon, mint 2010-ben.

Lassan lejár az Unió által saját magának megszabott határidő, és nagyon úgy tűnik, a kitűzött célt nem sikerülni teljesíteni, ugyanis hét év alatt „mindössze” 20 százalékos volt a javulás. Főként azért, mert az egyes országokban nagyon különböző a vezetési kultúra, az autók átlagéletkora és állapota, ezért persze a halálozási adatok is elképesztő különbségeket mutatnak. Egymillió lakosra 49 közlekedési balesetből eredő haláleset jutott 2017-ben az EU-ban, ám közelebbről azt látjuk, hogy míg Svédországban 25, addig Magyarországon 64, Romániában pedig 98! A magyar adat azért is érdekes, mert bár jobb a 2010-esnél, amikor 74 haláleset jutott egymillió lakosra, az könnyen belátható, hogy ezt megfelezni kicsivel több mint 2 év alatt aligha lehet.

traffi.jpg

A dolog azért is frusztráló a rendőrség számára, mert előzetesen óriási reményeket fűztek a szupertraffipaxok hálózata, a Véda-rendszer kiépítéséhez, ami összeségében 14,5 milliárd (EU-s) forintba került. Azóta kiderült, hogy a telepített, jól látható traffipaxok nem alkalmasak a gyorshajtók kiszűrésére, az autósok egyszerűen lassítanak a berendezések előtt, majd ismét a gázpedálra taposnak. Más kérdés, hogy a Véda-rendszer befektetésnek nem volt rossz, hiszen működése első évében 13 milliárd forint bírságot szedtek be a segítségével, vagyis csaknem egy esztendő alatt visszahozta az árát. Ez nagyon jónak számít, ennél legfeljebb a lány-, a drog- és fegyverkereskedelem hoz többet a konyhára.

A rendőrség másik nagy csalódása, hogy nem vált be az a stratégia sem, hogy partnernek tekintik az autósokat, vagyis előre bejelentik a nagy ellenőrzéseket, látható helyre teszik a traffipaxokat, sőt még arra is közleményekben figyelmeztetnek, hogy mit ellenőriznek majd kampányszerűen. (Persze, azért mindig készültek fotók sunyin meglapuló traffipaxokról, de a jellemző valóban nem ez volt. Eddig.)

A rendőrségnél azonban úgy tűnik, elszakadt a cérna, és közleményben jelentették be, hogy bekeményítenek, és ettől kezdve minden módszert bevetnek, amit a törvény nem tilt. Mindezt pedig nem másért, hanem értünk, hogy kevesebb legyen a baleset, ezzel pedig a haláleset.

Az emberek nagy része azonban nem így éli meg a dolgot! Sokan egyszerű sarcnak tekintik a büntetést, a rendőrök pedig egyszerű adóbehajtók. Ők úgy érvelnek, hogy nem a gyorshajtás a legnagyobb gond, hanem a keskeny utak, a kátyúk és úgy általában a lepukkant, túlzsúfolt közlekedési infrastruktúra. A hozzászólásokban szinte ömlenek a kritikák, a felesleges táblákról, az értelmetlen korlátozásokról is.

Amíg ezeken nem sikerül változtatni, addig úgy érzik, hamis az emberi élet védelméről beszélni. Ők azok, akik a rendőrség bekeményítése után azonnal ellentámadásba lendülnek, sokan már ott tartanak, hogy itt az ideje beszerezni egy radarblokkolót.

A másik tábor ezzel szemben gyűlöli a gyorshajtókat és általában a szabálytalankodókat, igazat adva a rendőröknek. Ők azok, akik örülnek a szigorúbb ellenőrzéseknek, akik támogatnak minden megoldást, amivel vissza lehet szorítani a renitenseket. Számukra a rossz út nem kifogás, a forgalmi dugókra pedig az a válaszuk, hogy akinek ez nem tetszik, utazzon tömegközlekedéssel. Gyanítom, ennek a csoportnak nem csak a sebességkorlátozásra fittyet hányókkal van tele a puttonya, hanem például a mozgássérült parkolót használó, láthatóan egészséges luxusautó-tulajdonosokkal, a buszsávban és leállósávban hajtókkal, a zöldrendszámos, hatalmas terepjárókkal, és úgy általában a törvény felett állókkal.

Érdekes kérdés, hogy a rendőrség vajon mit ér el a hirtelen stratégiaváltással, a nagyobb szigorral. Akkor, amikor jelöletlen, civilnek álcázott rendőrségi autókról érkeznek felvételek, amelyek levillogják, gyorshajtásra kényszerítik az autósokat, időnként veszélyes helyzetet teremtve ezzel. De én magam is többször láttam már buszsávban kékfénnyel álló járőrautót, miközben a rendőrök békésen hamburgereztek az út melletti büfében. Mint ahogy záróvonalon megforduló rendőrautóba sem nehéz belefutni, pedig egy ilyen manőver megkülönböztető-jelzés nélkül még nekik is tilos. A lényeg az, hogy amíg a civilek és a rendőrök között egyaránt ilyen gyenge a szabálykövetési morál, addig sokan ellen fognak állni a törvényi szigornak.

A legrosszabb az egészben az, hogy közben évente csaknem 5 ezer magyar szenved súlyos balesetet az utakon, ami alig kevesebb, mint ahányan a Velencei tó partján fekvő Velencén laknak. A halottak száma pedig 575 volt tavaly! (Itt javítottam a számokat az eredeti poszthoz képest, mert tévedésből a súlyos sérülést szenvedők számát adtam meg, ami persze borzasztó magas volna. Ennél szerencsére jobb a helyzet! Elnézést az elírás miatt!)

Ez ellen pedig tenni kell! Persze jó volna egy olyan terv, amitől nem csak a radarblokkolót forgalmazók bevételei nőnek majd!

134 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alapjarat.blog.hu/api/trackback/id/tr2614234893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jjoey 2018.09.12. 00:08:27

Jo jo, de mi van a kepzetlen, felelotlen, kispenzu, muszakilag lepukadt, olajkalyha, nemerdekel slickgumis havondriftelo nenivel aki a palyan is 70el megy a jo fogyasztas miatt? Oket sose veszik elo, miert is?

véleményM 2018.09.12. 00:34:14

Ha ezt a problémát kizárólag a hiteltelen, adóbehajtó, lesipuskás rendőrséggel kívánják megoldani, az mindig is veszett fejsze nyele lesz.
Az iskolákban kellene olyan oktatási program egészen kisiskolás kortól, ami tudatosítja a fejekben, hogyan kell felelősségteljesen élni és szabálykövető gyakorlatot követni.
Persze ez csak egy olyan országban lehetséges, ahol az érvényesüléshez, a normális élethez nem a kiskapukon a törvénykerülésen és a stikliken át visz az út!

Ramil Safarov. 2018.09.12. 02:57:05

"Érdekes kérdés, hogy a rendőrség vajon mit ér el a hirtelen stratégiaváltással, a nagyobb szigorral."

Amig nincs semmilyen következmény, büntetés, addig SEMMIT, ugyan ugy kiröhögik öket mint eddig.
A pénzbüntetés olyan nevetségesen alacsony, hogy akár mindennap bárki röhögve kifizeti, de persze tudjuk hogy 100 féle okbol amugy sem kell kifizetni.
A pénzbüntetést minimum meg kéne tizszerezni.
Ezenkivul LETÖLTENDÖ BÖRTÖNT adni a tullépés arányában. 10 km/h -ként 1 HONAP BÖRTÖN.
Plusz a megengedett sebeség duplájánál AZONNALI auto elkobzás. Nem számit kié az auto, (kivéve ha lopott) majd a tulajjal lerendezi az elkövetö.
Ezenkivül évekre vagy évtizedekre elvenni a jogositványt.
Ezt a négyet kéne alkalmazni, szükség esetén egyszerre, millios pénzbüntetés, BÖRTÖN, elkobzás, jogositvány elvétel akár végleges hatájjal.

Ramil Safarov. 2018.09.12. 03:06:22

A börtönre és auto elkobzásra mindenképp szükség lenne, mert például az ilyen M. Richard féle degenerált elmebetegeket, másképp nem lehet megállitani. Ugye aki bekokozva, megölt két embert, majd másnap már, egy másik luxus autoval száguldozott a belvárosban szintén drogosan.

Bkkzol 2018.09.12. 03:08:01

Az egész rendszert át kellene gondolni, tervezni. Igen sok változtatásra lenne szükség. Valóban keményen kell büntetni a belterületi gyorshajtást, de csak olyan helyen ahol valóban szükség van a 50km/óra vagy a 30km/óra sebességre. Igen is lehetne pl. az Üllői, Rákóczi,Váci úton 70 km/órával menni (a belső sávban).
Borzasztóan káros az a személet, hogy a "büszke falu" kirakja az 50-es táblát a pusztába is "mert lakott terület" lett az a szántó is (pl. Litér szélén egyik oldal a kertek alja a másik oldal szántó) tragikomikus a felújított 8-as út is Inotánál lehet menni 110km/órával , de azért a puszta közepére kitettek egy 70-es táblát (nehogy jól érezd már magad).
Javasolnám a kerékpárosok és gyalogosok komoly ellenőrzését és bírságolását is. Pl. a Kossuth Lajos-Rákóczi úton (Budapest) rendszeres a két zebra közötti gyalogos átkelés 2-3 sávon keresztül cikáznak az autók között. Ha méltóztatnak a zebráig elmenni akkor nem mindig várják meg a zöld jelzést, elindulnak pirosban. Kerékpárosokról annyit, hogy felhatalmazva érzik magukat, hogy bármilyen irányból, bármilyen úton, járdán bármennyivel jöjjenek menjenek, úgy érzik semmilyen szabály nem vonatkozik rájuk.

nyerafidesz 2018.09.12. 05:06:56

Nem csak a gyorshajtás miatt hullanak az utakon az emberek. A szabályok ismeretének hiánya, tudatos megsértése úgy, hogy tudják, semmiféle következménye nem lesz. Számtalanszor látom, hogy a rendőrautóban szolgálatot teljesítő rendőröknek szemük sem rebben, amikor brutális szabálytalanságot követnek el a közelükben.
Aztán ott van az agresszió, ami lassan nemzeti sporttá válik. Szintén nincs következménye.
Minden reggel az M3 bevezető szakaszán megyek be Pestre. Minden egyes rohadt reggel (lakott terület, 80-as tábla) egymást tolják le az autók a sávokról, megy a büntifék ezerrel, és az elmúlt évtizedekben még egyszer sem láttam semmiféle rendőri intézkedést annak érdekében, hogy ezt megszüntessék.
Van itt még gond elég.

LúzerMan 2018.09.12. 06:34:53

Kell a rendőri ellenőrzés, ez nem lehet kérdés.
A büntetés módját kell átgondolni. Az elkobzás sem rossz, de inkább egy alapdíj + az autó értékének x%-a. Na, ezt köhögjed ki minden nap, ha x>10. Az első gyorshajtó alkalom lehet felfüggesztett, hogy ne a büntetés legyen a lényeg, hanem érezze a polgár, hogy ellenőrizve van.
Természetesen a korrupciót, a büntetés elkerülhetőségét is ki kell küszöbölni.
Egy normális, nem felpörgetett társadalomra van szükség.

Egyébként meg megírta már Attila, hogy mi a lényeg: "Az én vezérem bensőmből vezérel!"

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.09.12. 06:45:24

Bloggertárs. Valamit iszonyúan félreértettél vagy félreolvastál.

"A legrosszabb az egészben az, hogy közben évente csaknem 5 ezer magyar hal meg az utakon, ami alig kevesebb, mint ahányan a Velencei tó partján fekvő Velencén laknak."

Ne tréfáljál már. Honnan vetted ezt az abszurd adatot? Google a barátod.

Én több okból is szoktam nézni tíz évre visszamenőleg is a statisztikákat, mert Nagykovácsiban már 2006-ban is téma volt a Nagykovácsi úton zajló életveszélyes közlekedési morál, így kapásból tudnám idézni a számokat. A nagyon rossz években (kerekítek) általában 1500-2000 között mozgott a halálos kimenetelű közlekedési balesetek száma (rendszerváltozás után főleg, egészen katasztrofális volt hosszú ideig) aztán a változatlan morál, de a jobb felépítésű, de biztonságosabb autók, keményebb fellépés hatására ez 2016-ra 700-ra csökkent, ami még mindig nagyon magas, de most ehhez képest lett rosszabb, ezért unták meg a rendőrök(állam) a műsort.

akos873 2018.09.12. 06:45:50

A baleseti statisztika mindig is elég rossz volt, egy kicsit talán javult az objektív felelősség bevezetése után. Ahogy írjátok, a teljes ellenőrzési koncepció teljes újragondolása szükséges. Ami a fix kamerarendszert illeti, nem is értem, miért vártak attól bármilyen komolyabb visszatartó hatást, sajnos .

gauchos 2018.09.12. 06:50:36

Ezt írtad. "A legrosszabb az egészben az, hogy közben évente csaknem 5 ezer magyar hal meg az utakon, ami alig kevesebb, mint ahányan a Velencei tó partján fekvő Velencén laknak. "

Hülyeséget írkálsz. 575-en haltak meg tavaly közlekedési balesetben.
www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_ods002.html

gurigapapa 2018.09.12. 06:57:00

Nevetségesek a büntetések! Nemrég volt hír, hogy honpolgárunk lejárt forgalmival előzött záróvonalon, sebességhatárt természetesen túllépve, csak a szembejövő lélekjelenlétének köszönhetően nem lett baleset, büntetés: 70000 ft, 3 hónapra elvett jogosítvány. Vagy a szokásos zebrán gázolás, ahol az ügyész javasol pénzbüntetést. Ez visszatartó erő?

Jobb megoldás lenne súlyos kihágás esetén a jogosítvány elvétele akár 10-20 évre. Aki nem tartja be a szabályokat, járjon busszal... inkább mint balesetet okozzon, ahol általában a vétlen fél marad ott.

Az is érdekes, hogy boldog-boldogtalan jogosítványt kap...

akos873 2018.09.12. 07:01:31

Bocs, csak pontosítás, nem 500-at szerettél volna írni a halálos áldozatok számánál?

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.09.12. 07:08:58

A poszthoz pedig.

1. Én ezt az előre bejelentett trafi rendszert soha nem értettem. Röhej. A szabályokat betartó polgárokat nem érinti, a söpredék meg röhög a markában.
2. Franciaországban az 1980-as években úgy hullottak az emberek az utakon, mint a legyek. Akkor durrant el a jó franciák agya, amikor a nyári szabadságolások idején gyakorlatilag tömegmészárlást időző adatok érkeztek a halálos balesetek statisztikáiba. Elkezdték folyamatosan, de nagyon radikális gyorsasággal bevezetni a francia utakon a teljesen autamatizált, központi adattárolórendszerekkel összekötött autópálya/autóút kamera/traffipaxokat, ami nagyon hamar komoly javulást hozott (beszélgettem erről már évekkel korábban is 40 éve franciahonban élő családi ismerőseimmel, hogy első kézbel ellenőrizzem ezeket) , mellétársítva az egészen brutális bírságrendszert: működött és működik. Macron most ehhez az egészen elképesztő sikerhez képest akarja még jobban csökkenteni a halálos/súlyos közúti balesetek számát, mert nekik még ez is elfogadhatatlan. Ha a lakosság számarányaihoz képest Magyarország ilyen jól teljesítene, az összes politikus és rendőri vezető egymás hímvesszejét dédelgetné az örömtől.
3. Kell a brutális szigor, kell a brutális bírság, és ezzel párhuzamosan módosítani kell az alkalmazható retorziók körét, illetve szélesíteni kell a jogköröket: súlyos börtönbüntetések, azonnali és örökös jogosítványbevonás, autó elkobzása...ahogy azt a kommentelőtársak is mondják: @LúzerMan: @nyerafidesz: @Ramil Safarov.:
4. Nagyobb hangsúlyt kell fektetni már óvodás/iskolás korban a közlekedési ismeretek/morál felépítésére, hogy fiatal felnőttként már azzal a mentalitással menjen ki a sofőr az utakra, ami oda való. Autót vezetni: az egy dolog, könnyen elsajátítható. Kultúráltan, civilizáltan közlekedni: az egy másik dolog, az sokkal nehezebb.
5. Be kell vezetni az 5 éven át tartó ideiglenes jogosítvány intézményét. Ha valaki ezen időszak alatt súlyos/halálos balesetet okoz, akkor az egyéb szankciókon kívül természetesen soha többé nem kaphat jogosítványt, és ha bármely más ország állampolgáraként, megpattanva innen megszerzi azt, akkor sem vezethet a magyar utakon, mert elraktározzák a rendszerben, ha kíszűrik, letartóztatják.
6. Irgalmatlanul ki kell taposni a korrupt, zsebre bírságoló, faszukat vakaró és csak az autósok basztatására hajtó rendőröket: 20 év börtön, alapból, aki zsebre bírságol. Többek között ezért kell a francia minta: sok ezer kamera, emberi beavatkozás nélküli bírságtovábbítás az autó tulajdonosának (vastagon leszarják, hogy az adott pillanatban ki vezette a járművet), televiziós szintű fénykép- és videofevételek.

Kis adalék. A 11. pont tartozik a témához.

zordidok.blog.hu/2018/03/14/erdemes-e_nagykovacsiba_koltozni

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.09.12. 07:13:14

@akos873: Azt nem nagyon írhatta/akarta volna, mert
1. akkor nem hozta volna fel példának Velencét,
2. és nem úgy írja, hogy "5 ezer."

$pi$ 2018.09.12. 07:22:51

@Ramil Safarov.: "A pénzbüntetés olyan nevetségesen alacsony, hogy akár mindennap bárki röhögve kifizeti,"

Butaság.

"de persze tudjuk hogy 100 féle okbol amugy sem kell kifizetni. "

Eszeveszett butaság.

"A pénzbüntetést minimum meg kéne tizszerezni.
Ezenkivul LETÖLTENDÖ BÖRTÖNT adni a tullépés arányában. 10 km/h -ként 1 HONAP BÖRTÖN."

Vannak emberek, akik bármilyen problémáról hallanak azonnal előjönnek a zseniális ötlettel, hogy valami brutális, drasztikus, embertelen módon meg kellene növelni a büntetési tételeket és akkor minden klafa lenne. Ez a primitív felfogás természesen csak az iskolázatlan, tapasztalatlan, tájékozatlan emberekre jellemző.

Az igazságszolgáltatás és az erkölcs egyik alappillére az arányos büntetés elve. A büntetésnek arányban kell állnia a cselekmény társadalmi veszélyességével.

Te nyilván vicik-vacak kocsival jársz, bizonytalanul vezetsz, félsz a sebességtől, ezért azt gondolod, hogy a másikakat, a gyorshajtókat igen keményen, brutálisan kellene büntetni. Rendben. De akkor a következő alkalommal, amikor elfelejtesz indexelni le kellene csukni téged egy hétre. Amikor legközelebb áthejtasz a stop táblánál vagy benézed az elsőbbségadás táblát le kell vágni a kezed, amikor számla nélkül veszel valamit vagy hálapénzt adsz börtönbe kell csukni téged.

Mert bizony akármennyire furcsa ahogyan te brutális büntetéseket követelsz a gyorshajtás miatt mások meg ezekre fognak brutális büntetéseket követelni.

2018.09.12. 07:49:44

Ha minden törvényes módszert bevetnek, az azt jelenti, hogy majd bokorba rejtett falutáblák mögött, útépítéseknél kint felejtett 40-es táblaknál fognak mérni, ez valóban növelni fogja a bírságok összegét, de a biztonsághoz nem fog hozzájárulni.

A véda rendszer helyett sokkal hatékonyabb lenne az átlagsebesség mérés, akkor sokaknak nem érné meg a gyorshajtás. A másik, hogs a gyorshajtáson kívül gyakorlatilag semmilyen szabálytalanságot nem ellenőríznek, pedig simán lehetne kamerákkal, civilnek tűnő rendőrautókkal, esetleg a fedélzeti kamerák terjesztésével. Nagyon sok veszélyes szabálytalanság van, amit kb. minden második közlekedő elkövet (pl. követési távolság be nem tartása, index nem használata, zebra előtt beletaposás, ha le akar lépni a gyalogos, kereszteződésnél bennragadás, jobbra tartás hiánya, kanyarnál átmenni a másik sávba, stb., stb.).

jandera 2018.09.12. 07:52:08

Nem a gyorshajtásnál kezdeném. Eleve a jogsi megszerzéséhez középfokú végzettséget (nem érettségit, de legalább befejezett szakiskolát) kérnék, az iskolákban mondjuk hittan helyett elférne a közlekedés oktatása (többet közlekedünk, mint templomba járunk). Az egész kultúrának kellene megváltoznia!
Ja, büntetésnél mindig a jármű értékét venném alapul, de első néhány esetben alacsonyabb, majd fokozatosan egyre súlyosabb büntetéseket rónék ki.

2018.09.12. 07:53:29

@Ramil Safarov.:
Ja, benézel egy jól elrejtett 60-as táblát, aztán mész 3 hónapra a dutyiba.

Gyűrött Papír 2018.09.12. 08:01:50

"Számukra a rossz út nem kifogás, a forgalmi dugókra pedig az a válaszuk, hogy akinek ez nem tetszik, utazzon tömegközlekedéssel. Gyanítom, ennek a csoportnak nem csak a sebességkorlátozásra fittyet hányókkal van tele a puttonya, hanem például a mozgássérült parkolót használó, láthatóan egészséges luxusautó-tulajdonosokkal, a buszsávban és leállósávban hajtókkal, a zöldrendszámos, hatalmas terepjárókkal, és úgy általában a törvény felett állókkal."

Az milyen hülyeség már, hogy aki szabálykövető az egyben azt is jelenti, hogy nem zavarja az utak állapota, hogy nem szenved a dugóban!?

Ezt alapjáraton deriváltad?

freemanowe 2018.09.12. 08:05:26

@Ramil Safarov.: téged kéne futkosóra küldeni kicsit ilyen mentalitással.
Mérlegelni kéne az eseteket, ez a titka...de mivel az urambátyám világban ez sem működik, igazából nincs jó megoldás.
Szerinted a büntetési tételek alacsonyak? Kérdezd meg erről azt a negyedországnyi embert, aki 0 megtakarítással hónapról hónapra él. És ők is belefutnak a kinn felejtett 30-as táblába. Csak ha jobban bünteted, akkor még jövőre se lesz pénze egy 80%-os "új" gumira és tovább jár a szövetre kopott szaron.
Továbbá, ha mindenki priuszos lesz az országban mert neagyisten 25-el ment a lakópihenő övezetben, akkor nem lesznek jól keresők, nem lesz kit adóztatni, mit lop majd el az aktuális rablóbanda? Honnan jön majd a rendőrök fizetése? Továbbmegyek: ha olyan országot alakítasz ahol senkinek nincs vesztenivalója akkor mi akadályozza majd meg az embereket, hogy ne öljék egymást halomra egy túrórudiért? Megsúgom: semmi. A törvények csak addig működnek, amíg az emberek féltik azt a kicsit is amijük van. Ha mindenkit kisemmizel és ellehetetlenítesz a brutális büntetési tételekkel piszticsáré dolgok miatt, akkor a törvénykönyvekkel befűthetsz egy este a celládban, mert másra nem lesznek jók.
Gondolkozz el ezen vagy állj sorba még1x észosztásra, mert úgyfest valami selejtet kaptál.

akos873 2018.09.12. 08:06:25

@zord íjász: erre " Azt nem nagyon írhatta/akarta volna, mert
1. akkor nem hozta volna fel példának Velencét,
2. és nem úgy írja, hogy "5 ezer."

de közben mások is észrevételezték. E ettől a lényeg, az írás lényege nem változott, és az 575 is nagyon sok!

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.09.12. 08:10:13

@akos873: Igen mások is észrevételezték, mit nem mondasz. Többek között és Legelsőnek én mondtam, hogy a blogger hülyeséget írt a statisztikáról. Neked azért írtam külön, mert a blogger nyilván nem 500-at akart írni 5000 helyett, mert akkor nem írta volna oda példának Velencét és nem úgy írja, hogy "5 ezer."

Mit nem értesz?

akos873 2018.09.12. 08:12:29

@zord íjász: Szerintem nincs jelentősége, koncentráljunk a témára, hátha valaki a BM-ben vagy az ORFK-n is olvasgatja.

csúti csüngőhasú tolvaj 2018.09.12. 08:16:01

Valamelyik agyatlan pöcsfej azt írta, a brutális ellenőrzést csak az iskolázatlanok akarják.
Agyatlanka kimehetne néhány nyugati demokráciába ahol ezt már rég bevezették, és megnézhetné arrafelé a közlekedést. Meglepődne és ha van agya is akkor elgondolkodhatna, hogy nekünk itt Magyarországon az ezek szerint sokkal több ésszel miért csak egy fullosan tönkrement összeszerelő országot sikerül üzemeltetni, miközben az ezek szerint tanulatlan hülye nyugat lassan az országunk negyedét szívja fel melósnak, és köszöni, kurva jól elvan.

öreg baka nem rakéta 2018.09.12. 08:21:10

@$pi$: Szerintem meg nem a büntetések eszetlen emelése, hanem a gyakoriság, és a kibújási lehetőségek növelése, csökkentése lenne a megoldás. Anno a nyugati határtól Budapestig rengeteg traffi állt ki, és nem horribilsi büntikkel, hanem az átlagember számára is kifizethető büntikkel operáltak. Csakhogy! Az első traffinál kicsengette a büntit, röhögött a markába, ráesett a gázpedálra, mondván megvolt a traffi, igen ám, de a követkető traffi a 10km távolságban volt elhelyezve, ott újabb bünti. Mire feért Budapestre, ugrott a jogsi is... Na, ilyen kellene sok.

stgail 2018.09.12. 08:24:51

Azért szerintem az nem úgy megy hogy jól basszunk meg mindenkit ki egy kicsit is gyorsan hajt!
Főúton 100-110-el menni nem száguldozás, persze nem is dícsérendő, de még biztnságos, ha a körülmények megfelelők. De sok prémiumdízel eltolja 160-al is. A fentiek szerint mindkettőnek jár ugyanaz (!) a megbaszás. Pedig az előző csak igyekszik elérni a célját a második meg egy száguldozó pl. skodás baromállatja vagy záróvonalon előző béjemvés kisköcsög.

A sok kirakott 30-as 40-es táblánál ki az aki nem megy legalább 50-60-al? Csak mondom: mindenki annyival megy. És száguldozás? Nem. Gyorshajtás? Igen tehát jól meg kell baszni az előttem szólók szerint. Pedig ők is annyival mennek!

A magyar közút infrastruktúrája mára rendkívül elavult. A döntéshozónak eszébe sem jutott hogy talán az inrastruktúrával kellene kezdeni valamit??? Hiába teszi ki a 30-as táblát a töredezett úttest miatt. Akkor sem fogja betartani senki. És a fentiek szerint őt meg kell baszni. Egyetértek, mia faszt keres egy 4 sávos főúton egy 70-es tábla??? Valszeg inkább ellopták azt a lóvét amiből lehetett volna külön szintű csomópontot építeni. Akkor kit kell megbaszni? A gyorshajtót vagy aki ellopta a lóvét?

Az autók száma ma sokkal magasabb mint 2010-ben azonban az úthálózat alig, vagy semmit nem fejlődött. Azt hiszem ennek egyenes következménye a sok baleset. Kelet Magyarországon lassan nem is beszélhetünk úthálózatról. Inkább kátyú hálózat.

Mivel jár a magyar autós? Megfigyelésem szerint új vagy újszerű kocsival, bár nem tudom honnan van ennyi lóvéjuk rá. Vagy 20+ éves romokkal. Ugye egyértelmű mi történik egy 20+ éves szarrá rohadt kocsival még a legkisebb balesetkor is? És az emberek legalább fele ilyen szarokkal jár.

Tehát véleményem szerintem nem az a megoldás hogy teleteszik sebességkorlátozó táblákkal az országot ahova majd beáll lesből mérni a zsernyák és beszedi a pénzt. Persze nyilvánvalóan ez az egyetlen cél, a balesetek mérséklése nemhiszem hogy céljuk lenne.
Az államnak először biztonságos úthálozatot kell építenie! Aztán lehetővé tenni hogy a szegényebb emberek is átülhessenek biztonságosabb autóba. És ha ez megvolt, na akkor lehet arcoskodni hogy "és?!", meg lesből mérni. Az úthálózat meg a rendőri hozzáállás sajnos nem európai hanem inább balkáni. Majd ha mindkettő Európai szintre fejlődött, akkor el lehet várni az autósoktól is a szabályok pontos betartását. Ettől függetlenül persze a barmokat ki kell szűrni, de az emberek 95%-a nem ilyen.

És szerintem ehhez nem az autósnak kell csak megváltoznia. Hanem az államnak. Az utakon tapasztalható agresszivitás pontos lenyomata egy társadalom lelki állapotának. Ha normális körülmények uralkodnának az országban az élet különböző területein akkor valószínüleg frusztrált barom állatból is kevesebb lenne. De nem egyszerűbb pár trafipaxot venni és lesből mérni (ez is milyen pontosan tükrözi az állam mentalitását), ellopni a pénzeket út fejlesztés helyett, mint bármi érdemlegeset javítani az ország állapotán.

CyberPunK 2018.09.12. 08:26:55

@freemanowe: "És ők is belefutnak a kinn felejtett 30-as táblába."

Baszod, attól még tábla, teljesen mindegy, hogy kint felejtett vagy indokolt. Ez a fő gond a morállal, mármint, hogy nem azon jár az agyad, hogy betartsd azt a kurva táblát/szabályt, hanem, hogy miért hülyeség és miért ne tartsd be.

Btw, a rendőr a legnagyobb szabálysértő geci manapság az utakon. Ha meg a baleseti statisztikát akarják javítani, akkor bizonyos járműveket ki kell tiltani az országokból. Gondolok itt a román meg szerb rendszámos roncsokra.

$pi$ 2018.09.12. 08:30:35

@csúti csüngőhasú tolvaj: "Valamelyik agyatlan pöcsfej azt írta, a brutális ellenőrzést csak az iskolázatlanok akarják. "

Nem azt írtam, hanem a brutális büntetésről írtam, te elmebajnok.

$pi$ 2018.09.12. 08:33:18

@öreg baka nem rakéta: "Szerintem meg nem a büntetések eszetlen emelése, hanem a gyakoriság, és a kibújási lehetőségek növelése, csökkentése lenne a megoldás. "

Persze! Ha *tudod* hogy megfognak, akkor nem mész gyorsan. Ilyen egyszerű!

$pi$ 2018.09.12. 08:35:27

@CyberPunK: "Baszod, attól még tábla, teljesen mindegy, hogy kint felejtett vagy indokolt. Ez a fő gond a morállal, mármint, hogy nem azon jár az agyad, hogy betartsd azt a kurva táblát/szabályt, hanem, hogy miért hülyeség és miért ne tartsd be. "

Gondolkodó emberek, értelmes emberek különbséget tesznek értelmes és értelmetlen szabályok közt. Automaták, robotok, droidok nem. Nem mindegy, hogy egy szabály értelmetlen -e vagy nem az, a gondolkodó embereknek legalábbis nem mindegy.

2018.09.12. 08:37:39

@stgail:
A 110 lehet veszélyesebb egy sima országúton, mint a 160 autópályán, forgalomtól és az úttól függően. De úgy általában sem mondanám, hogy az egyik határozottan durvább lenne, mint a másik, nem véletlen, hogy autópályan 130 a sebességhatáry országúton meg csak 90. Ha a sebesség tartása miatt meg folyton "előzési kényszerben" van az illető, az országúton eleve veszélyesebb a szembeforgalom miatt.

Medgar 2018.09.12. 08:37:59

@$pi$: A büntetének igazodni kéne a vagyoni helyzethez, ez persze meló. Ahogy az is, hogy érezzük a rendőri jelenlétet az utakon, mert nem az fogja a gyorshajtót megállítani hogy megbüntethetik, hanem ha méterenként rendőrt lát aki dolgozik is...

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2018.09.12. 08:38:33

Most akkor 5000 en halnak meg, vagy egymillió lakosra jut 64 haláleset évente?
(64*10=640, ami kis kerekítéssel sem 5000)

CyberPunK 2018.09.12. 08:42:38

@$pi$: az a bizonyos gondolkodó ember remélem eljut a bizalmi elvig is.

gauchos 2018.09.12. 08:42:51

Számomra Norvégia az etalon. Átvehetnénk több dolgot is tőlük!

Kb. 2 hétig kicsit több, mint 2000 km-t vezettem (bérelt autóval).
- Veszélyes szituációba nem kerültem, még csak szabálytalan előzéssel sem találkoztam, dudálás egyáltalán nem jellemző (itthon 95%-ban indokolatlanul használják, zavaró), követési távolságra általában figyelnek.
- Még ha lassú jármű, traktor megy a forgalmas főúton előttük, akkor sem előznek tiltott helyen, szépen türelmesen megvárják, hogy szabad legyen az út.
- Még csak erősebb fékezésre sem kényszerültem egyszer sem más közlekedő miatt.
- Az ország második legnagyobb városa közelében is ez a helyzet, ahol azért vannak elég forgalmas utak. Annyi szabálytalanság tapasztalható, hogy néha a buszsávban előznek, de ennyi.
- Nem sok hosszú egyenes út van az országban, nagyon kanyargósak az utak, és ami meglepő egy ilyen gazdag országban: lényegesen keskenyebbek az utak, mint itthon
Az alsóbbrendű utakon két kisebb személyautó még éppen elfér egymás mellett, de pl. ha kisbusz vagy ami nagyon gyakori: lakóautó jön szembe, az egyiknek a padkára kell lehúzódnia.
- A keskeny hegyi szakaszokon is türelmesen, intelligensen vezetnek, ha kell visszatolatnak.
- Az utak általában jobbak, mint itthon, kátyú alig van, de sok helyen hullámos az út.
- A sebességkorlátozás lakott területen kívül 80 (nagyon ritka kivétel, ahol 90), tanyás részeken 60, lakott területen belül 50, néhol 40 vagy 30. Ezeket tartják is általában, ha 80-nal megyek nem sokan előznek, ők is normálisan.
- Útépítéseknél 50, akkor is, ha nem dolgoznak.

- Büntetési tételek: a legdurvább Európában, de talán az egész világon. Pontrendszer is van: 8 pont után fél évre ugrik a jogsi.
50 helyett
55 km/h: 30.000 Ft (országúton 85 km/h)
71 km/h több mint 300.000 Ft -nyi bírság (országúton 126 km/h-tól) +3 pont
76 km/h: ugrik a jogsi, felette minimum 30 óra közmunka
96 km/h: minimum 18 nap börtön (országúton 135 km/h-tól)

Veszélyes előzés 3 pont, záróvonal 3 pont, piros lámpa 3 pont.
Talán csak 2 rendőrautóval találkoztam, de valószínűleg mérnek civil autóból is, meg persze vannak fix mérőpontok is.

Tehát elég komolyak a büntetések, ami nagyon jó szerintem (hozzáteszem, hogy ott az átlagfizetés kb. 1,5M Ft, de arányaiban nézve még így is komolyabb tétel, mint nekünk). Szerintem ezt a szigort nálunk is be lehetne vezetni (de kellene még több trafi, civil autóban elhelyezve), hasonló büntetési tételekkel. Gyorsan javulna a helyzet.

Érdekességképpen: a halálos balesetek tekintetében Norvégia a legjobb Európában, Magyarországon 3-szor annyi a halálos baleset (1 millió főre vonatkoztatva). Forrás: etsc.eu/euroadsafetydata/

Teljesen más mentalitás jellemzi őket, nem az idegeskedő, agresszív népség. Ha azt is figelembe vesszük, hogy a közlekedési infrastruktúrájuk nem sokkal jobb, mint a miénk (csak a kátyú kevesebb), viszont alig van autópálya, és az utak keskenyebbek, továbbá a tél sokkal keményebb, és tovább tart, mégis kevesebb a baleset, valamit jobban csinálnak, mint mi. Talán lehetne tőlük tanulni...

gurigapapa 2018.09.12. 08:44:45

@CyberPunK: Ezekről az indokolatlannak tartott 30-as táblákról eszembe jut egy nem túl hosszú, nyílegyenes út, mely fák között megy. Kint van az elején az 50-es tábla, meg egy állatos tábla. Megy a honpolgár, az 50-es táblát feleslegesnek tartja, az állatosat meg Ferrari reklámnak, és megy mint az őrült. Aztán meg mikor elüt egy őzet és összetörik a kocsi eleje, ő van felháborodva, hogy a zállam miért nem figyel erre, miért nem írtja ki az őzeket, az erdőt, miért nem épít oda tízsávos utat, betonfallal elzárva a környezetétől, hogy ő nyugodtan tudjon száguldozni, mert akkor akár 25 másodperccel is hamarabb elérné úticélját.

Attól hogy valaki indokolatlannak tart egy sebességkorlátozó táblát, még nem biztos, hogy az.

vigyorex 2018.09.12. 08:47:21

@Ramil Safarov.: "Ezenkivul LETÖLTENDÖ BÖRTÖNT adni a tullépés arányában. 10 km/h -ként 1 HONAP BÖRTÖN."

jaja, aki egy városból kifelé 50 helyett 60al száguldozik a búzaföldek között de még a városvége tábla előtt azt azonnal sittre kell vágni, mit képzel az lyen ámokfutó

Nem vagy te hülye véletlenül?

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2018.09.12. 08:52:35

Amúgy valóban sok a hatvanas tábla az M0-on, amikor ott sincsenek a munkások, harmincas tábla 2*kétsávos jól belátható útszakaszon, motorosként rengeteg a nyomvályú, gödör, ami életveszély. Negyvennel is, ha eltalálom.
Ellenben rendszeresen látok csillagrombolókat 150-el 20 méterenként mást levillogni, életveszélyes manővereket végrehajtani, mobilozni, stb. De nem csak ők a baj, ők legalább általában relative jól vezetnek, még ha türhő parasztok is.
El kéne venni a jogsit a 80 éves nénitől, aki már rettegve száll be az autóba és kiszámíthatatlanul imbolyog. Komolyabban kellene venni a műszaki vizsgát, kb minden második dízel sűrű koromfelhőt húz, nemcsak kigyorsításnál, hanem símán 80-nál is, részterhelésen. Vagy tedd bele azt a részecskeszűrőt, vagy kozkázd be azt a kocsit. Szakadt melósjáratok is gyakran halnak, a műszaki már 10 éve okosban van. Kicsi család kicsi suzukiban, de azért kanyarban előz. Egyszer az orrom előtt szaladt bele a szembe jövő teherautóba. Nagyon szomorú volt látni...
BudapestPark-nál koncert után szorgosan ellenőrzik, ki ivott egy sört, kiállni a Soroksárira és a 140-el versenyzőket persze nehezebb megfogni. Nem is próbálják.

És tényleg, amit a cikk is írt - kirakni a háromlábút és adóbehajtani, minden balesetet gyorshajtásnak lekönyvelni, az egyszerű, ahhoz kellenek az Octavia RS-ek.

Nekem csak a kis közrendőr felé van egy kérdésem, aki ezeket végrehajtja: Lelkiismeretileg ez így rendben van? Tudom, hogy valamiből meg kell élni, de annyira már-még nincs szar világ, hogy a lelkiismeretedet a sarokba kelljen tenni a túlélésért. Kiszolgálni egy ilyen rendszert mennyire felemelő?

2018.09.12. 08:52:38

@Bkkzol:
Nem tudom az Üllői út melyik szakaszára gondolsz, a külső részét annyira nem ismerem, de a VIII. és a IX. kerületi szakaszát szorosan házak övezik, gyalogos forgalom sem csekély, keresztező sem, emellett belváros közeli útról van szó nagy forgalommal, teljesen indokolt az 50, mivel a max. áteresztő képesség még 50-nél is alacsonyabb sebességnél van. Rákóczi út ugyanez. Amit te csípőből hülyeségnek tartasz, ott komoly forgalomszervezési okok vannak.

Egyébként másik példák, Soroksári úton is csak a rozsdaövezetben van 70, az iroda- és lakóövezetekben nem véletlenül van 50, Egérút ugyanez, onnan van kifelé 70, ami ugyan még papíron Budapest belterülete, de nem lakóövezet, nincsenek keresztező zebrák, körülötte lakóházak.

vigyorex 2018.09.12. 08:55:34

@gurigapapa: "Attól hogy valaki indokolatlannak tart egy sebességkorlátozó táblát, még nem biztos, hogy az. "

Viszont gyakran az. Nálunk volt egy 5km-es szakasz 40es táblával amig felújitották. Aztán amikor lement róla az utolsó munkás még vagy fél évig ott volt a 40es tábla. Nyilván senki nem 40el csordogált azon a frissen aszfaltozott 6km-en. Meg az a rengeteg 60as tábla az esernyőtnyitogató ember mellett. Ok, hogy dolgoznak az út mellett munkaidőben, de miafaszért nem lehet letakarni a táblát a munkaidő végén? Attül, hogy 60al megy az ember 10km-t szombat este, nem fog kevésbé elesni az útépítőmunkás a kádban otthon (tudod, ilyen helyeken van kint az "énapukámisittdolgozikvigyázzrá" tábla)

Bkkzol 2018.09.12. 08:57:15

@Zabalint: Igen, gyakorlatilag mindent meg lehet indokolni, sőőőőt legyen 30 km/ óra vagy 20! Pontosan ugyan úgy meg lehetne szervezni gyorsabbra is.

Fülig José 2018.09.12. 08:58:46

@zord íjász: a 2000 es évek elején dolgoztam Kovásziban, minden reggel néztem a "C"-s rendszámú kis kínaiakat, akik az amerikai iskolába hordát a kis kínai kölkeiket... elképesztő mutatványokra voltak képesek! Vezettem már itt-ott pár métert, de a kínai a csúcs! (onnan lehetett tudni, hogy kínaival van dolgod, hogy úgy nézett ki: önvezető az autó (divatdzsippp) mert senki se látszott a bódéban. a vezető nem látszik ki az ülésből, aztán egyszer csak feltűnik 3 gyerekfej a kalaptartó fölött...)

2018.09.12. 09:02:19

@gauchos:
Én is pártolom a norvég közlekedést, ugyanakkor eleve az ország elhelyezkedéséből, méretéből, népsűrűségéől adódóan teljesen más a közlekedési hálózata. Azért tehetik meg, hogy még autópályán is 80 vagy 90, mert a személyautókat alig használják az ország hosszanti végigutazására, arra inkább a belföldi repülőjáratok vannak, de egyébként is gyér az észak-déli forgalom, tekintve hogy a lakosság nagy része a déli részén él. Tranzit meg ugye eleve nincs. A sűrűn lakott övezetekben meg jogos a max. 80 külterületi 4 sávos utakon is. Kb. Budapest meg agglomerációja tanulhatna a norvég példából, de a vidéki közlekedésre nekünk nem jók a norvég megoldások, mert egy közepesen sűrűn lakott tranzitország vagyunk.

vigyorex 2018.09.12. 09:15:44

@jandera: "Eleve a jogsi megszerzéséhez középfokú végzettséget (nem érettségit, de legalább befejezett szakiskolát) kérnék,"

Az autó nem jogosítvánnyal megy hanem benzinnal/gázolajjal

2018.09.12. 09:19:42

@Bkkzol:
Figyelj, ha nem tetszik az 50, akkor tiltakozz ellene országosan, de ha már lakott területen 50, akkor miért pont az ország egyik legsűrűbben lakott lakóövezetében kellene 70-re emelni? Azzal az érvvel, hogy 2*2 sáv a Nagykörút is lehetne 70...

freemanowe 2018.09.12. 09:20:47

@stgail: tökéletesen összefoglaltad. Fejétől bűzlik a hal. Az ország vezetése és mentalitása a legnagyobb baj. Mindent ellopnak és mindenkit egymás ellen hangolnak. Ezzel a mentalitással megyünk ki az utakra is, csoda hogy ember embernek farkasa? Az ember alapból gyarló és önző természet ezzel az uszítással meg csak locsolják az olajat a tűzre.

A baleseteket pedig az érvényben lévő forgalmikkal kéne súlyozni minden évben. Hogy várható el, hogy a balesetek száma feleződjön, amikor a forgalomban lévő autók száma duplázódik egy olyan infrastruktúrán, ami már negyed ekkora forgalomnál is túlterhelt volt?

@CyberPunK, @gurigapapa ti meg szopkodjátok egymást körbe a nagy droidos egyetértésben. Értelmes ember márpedig akkor is fel tudja mérni hol mennyi számára a biztonságos, ha ti ezzel nem értetek egyet. Az "értelmetlen" tábláknál annyival egyetértek, hogy a közútkezelőnek a legtapasztalatlanabb, leghülyébb még jogsit kapható söfőrre kell lőni.

vigyorex 2018.09.12. 09:23:53

@CyberPunK: "Baszod, attól még tábla" akkor most jelentsd ki röhögés nélkül, hogy te a tudottan ottfelejtett harmincas tábláknál MINDIG lelassítasz 30ra.

Bevallom én még ilyen emberrel nem találkoztam, jó lenne látni egyet.

2018.09.12. 09:24:58

@gurigapapa:
A vadveszélyt nincs az a sebesség, amivel el tudod kerülni, ha pedig kiteszik a táblát, akkor az azt jelenti, hogy tied a felelősség, a vadásztársasag pedig tartja a markát, ha elütsz egy vadat. Közben meg nem egy vadásztársaság területén túlszaporítanak, hogy a pénzes külföldi hobbivadászokból éljenek.

röf 2018.09.12. 09:25:00

Amíg a gyorshajtást és csak a gyorshajtást tekintik minden baj okozójának addig nem lesz semmi változás.
Csak hát az a legkényelmesebb, ücsörögni a Skodában, és kattogtatni a fotómasinát.
Mennyivel komolyabb feladat egy szabálytalan előzést lefülelni, az indokolatlanul lassan menőket, a telefonálókat kiszúrni és kiszűrni, a autópályán belső sávban 110-zel totyogókat kizavarni a külső sávba, stb.
Ha csak az abszolút gyorshajtást üldözik, az tisztán költségvetési kérdés....

CyberPunK 2018.09.12. 09:25:11

@freemanowe: Értelmes ember tudja értelmezni a bizalmi elvet.

Bkkzol 2018.09.12. 09:28:02

@Zabalint: nem is rossz az ötlet! Valóban lehetne.
Vagy az Astoriától a Népstadionig... Ferenc krt-től a Repűlőtérre vezető útra 70-el lehetne lejutni

CyberPunK 2018.09.12. 09:28:11

@röf: lehet, hogy fura lesz neked, de nem a tötymörgők miatt vannak a halálos balesetek.

2018.09.12. 09:29:29

@vigyorex:
Én például lelassítok 43-44-re (GPS szerint), mert úgy még nem büntetnek meg, nem egyszer láttamtrafit ilyen helyen. Az M2-n meg hacsak nem egy nálam lassabb mögött megyek, a km órát teszem 75-re (kb. valós 72) és így megyek végig a 20 km-es szakaszon, nyilvan mindig vannak akoknek sok pénze van, és le akarnak tolni.

vigyorex 2018.09.12. 09:30:43

@stgail: "Az államnak először biztonságos úthálozatot kell építenie! " Oszt addig meg amig nem vezet mindenhova 2x3sávos sztráda csapjunk a lovak közé, menjen mindenki annyivel amennyivel tud? Éppen a szar utakon lenne fontos, hogy ne előzgesse 160 al 80-al kátyúkat kerülgetőket a halott anyját a szülőszobára sürgősen beszállitó hamilton

vigyorex 2018.09.12. 09:32:10

@Zabalint: tehát nem 30ra, hanem a trafipax büntetési határra

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.09.12. 09:32:15

@Fülig José: Ezt a választ legalább négyszer átfogalmaztam, hogy ne tűnjön rasszistának, nem tudom sikerült-e az akció.

Nos a helyzet az, hogy szerény tapasztalataim szerint, az amerikai iskolába érkező SUV-os kínai apukák és anyukák az elmúlt 18 évben sem lettek magasabbak, de az autóik viszont jóval nagyobbak, és az általad vázolt helyzet ma is fennáll...azoknál, akik a gyermekeik iskolába juttatásához ezt a módot választják és ilyen típusú autókkal járnak. Bár azért el kell mondanom a védelmükben, hogy egyre töb diák használja a 63-as buszt, -sőt, mintha kedvelnék a gyerekek, bulis hely- az amerikai iskola konvojszerűen áramló mikrobuszai pedig mindig népszerűek voltak, ma is azok.

Ebbe beleizzadtam, locsolok tovább, én is lehűlök egy kicsit. :-)

CyberPunK 2018.09.12. 09:32:27

@vigyorex: Én egy beteg fasz vagyok, és 30-as táblánál tolom a verdát.

2018.09.12. 09:32:30

@röf:
Ha az útszélén a civil ruhás rendőr az agglóból érkezőket fotózná, kb. 3-ból 2-t megbaszhatna vezetés közben telefon nyomkodásért. A durva, hogy az ilyen ismerőseim még a problémát sem értik, mert a megszokott útvonalon mindent rutinból csinálnak, és azt hiszik akkor már figyelni sem kell.

gauchos 2018.09.12. 09:32:39

@Zabalint: A sebességkorlátozásokkal egyetértek veled, az szerintem jó ahogy van (néhány alsóbbrendű úton azért a rossz útminőség miatt lehetne 70-re csökkenteni). Én elsősorban a büntetési tétélekre és az ellenőrzésekre céloztam, hogy lehet a norvégoktól tanulni. A magyart csak így lehet szabályozni: kemény büntetések, ténylegesen behajtva, sűrű ellenőrzésekkel.

2018.09.12. 09:34:33

@CyberPunK:
Néha azok miatt is. Pl. mikor valaki km-es sort csinál, mert 60-al megy a 90-es országúton.

2018.09.12. 09:35:58

@vigyorex:
Így van. De az a tapasztalatom, hogy mivel tudja mindenki, hogy hatalmas a tűréshatár, ezért sok faluban azért teszik ki a 40-et, hogy 60 helyett 50-el menjenek...

Fülig José 2018.09.12. 09:37:45

@Zabalint: Pontosan! bár ehhez nem kell az agglomerációból jönni... 2-3 hétig MINDENKITŐL elvennék a jogosítványt mondjuk 1 hónapra, amelyik a kibebeaszott telefonját nyomkodja, + tehetne vizsgát autóból(jól megbukna mindegyik) + 50000.- a rendőrárváknak, akkor kezdődne itt el valami... és mi nyugodtan száguldozhatnánk a töküres utakon :-)

vigyorex 2018.09.12. 09:38:23

@röf: "ennyivel komolyabb feladat egy szabálytalan előzést lefülelni, az indokolatlanul lassan menőket, a telefonálókat kiszúrni és kiszűrni, a autópályán belső sávban 110-zel totyogókat kizavarni a külső sávba, stb. "

Ha ezt elkezdenék, már indulna is be a rendőrállamozás az indexcímlapon

vigyorex 2018.09.12. 09:41:07

@Zabalint: nem tilos az országúton 60al menni (te is fogsz annyival, ha valami műszaki hiba miatt annyira lesz képes a kocsid) a balesetet az okozza aki nem biztonságosan előzi meg a 60al szabályosan haladót.

2018.09.12. 09:42:59

@gauchos:
A büntetési tételekkel az a baj, hogy ami egyik embernek sok, az másoknak kevés. Pl. egy tanárt ha megbüntetnek 60 ezerre, azzal lehet hogy fél évét tönkreteszik, mert abból ment volna nyaralni, míg egy átlagos budapesti IT-snak ez már nem nagy tétel, egy felsővezető meg röhögve kicsengeti. Ha nálunk bevezetnék a jövedelem arányos büntetést, az a jelenlegi adómorál mellett ugyanúgy igazságtalan lenne, akkor a tanár többet fizetne, mint egy átlag vállalkozó. Tehát ennek előfeltétele lenne a gazdasag kifehérítése, aminek meg a készpénzforgalom visszaszorítása. Másik lehetőség, hogy a pontokkal szigorítunk, a jogsi elvétel mindenkinek erős büntetés, persze ehhez a jogsi nélüli vezetést meg hamar börtönnel kell büntetni, mert külónben aki tehetős, azt az sem érdekelné, hogy elvették.

2018.09.12. 09:45:14

@Fülig José:
Az agglomeráció úgy jött ide, hogy ez azokra jellemző, akik naponta ugyanazon az úton járnak, azoknak van olyan hamis önbizalma, hogy nem kell figyelni semmire.

2018.09.12. 09:46:49

@vigyorex:
Igazad van, de ettől még az indokolatlan 60-al ő is növeli a balesetveszélyt. Hangsúlyozom indokolatlan, mert tök más ha műszaki hibaja van, de azt is teljesen megértem, ha pl. esküvői tortát visz.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.09.12. 09:49:09

@vigyorex: "Ha ezt elkezdenék, már indulna is be a rendőrállamozás az indexcímlapon..."

1. Az indexnél dolgozó emberek is épen, egészségesen szeretnék viszontlátni a családtagjaikat, ők is vezetnek autót: erősen kétlem, hogy akár a véleménycikkeikben is ágálnának az elllen, ha a szabályok betartását mindenkitől következetesen megkövetelné a rendőrség.
2. Ha valaki rendőrállamozni kezdene- ha olyan, akinek a véleménye a közéletben számíthat- akkor az index arról csak beszámolna...nem index rendőrállamozna.
2. Szerintem még az ellenzék sem kezdene rendőrállamozni: Viktor bácsi propagandagépezete öt másodperc alatt a földbe gyalulná őket azzal, hogy "nem számít nekik a magyar emberek élete és biztonsága!" Kurva nagy öntökönszúrás lenne tehát a részükről...bár nincs olyan öntökönszúrás, amit én ezekből nem néznék ki.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.09.12. 09:51:47

@zord íjász: 3 lesz az a 2, de mindegy, a többi elütést keresse ki, aki akarja.

CyberPunK 2018.09.12. 09:52:05

@Zabalint: Mindig is tudtam, hogy azok a kurva mezőgazdasági gépek a SkyNet harcosai...

Fülig José 2018.09.12. 09:56:41

@Zabalint: nyomkodja azt a szart mindenki, bazze... egy percre megáll a pirosnál, már bizsereg a micsodája hogy megnézze: az elmúlt 35 másodpercben hova erősödött a Jüan árfolyama, esetleg egyéb hallatlanul fontos dolgok történtek... kb alanyi jogon jár a jogosítvány, vezetni egyik sem tud (érdemes megnézni az átlagsebesség zuhanását a "monszun" beköszöntekor, pláne ha esik 3 hópihe URAM NE HAGYJ EL! ) ezek menthetetlenek.

2018.09.12. 09:59:24

@CyberPunK:
Senki nem beszélt a mezőgazdasági gépekről. A mezőgazdasági vontatók 25-el mehetnek közúton. Viszont ha nincs semmi oka, akkor faszért kell 60-al menni.

2018.09.12. 10:00:27

@Fülig José:
Ndm nyomkodja mindenki. Én például sebesség közben sosem nyomkodom. De mikor reggel látom a bevezető útom a kocsisort, kb. 10-ből 8 nyomkodja.

2018.09.12. 10:02:00

@Zabalint:
Mármint vezetés közben soha.

vigyorex 2018.09.12. 10:04:23

@Zabalint: balesetveszély szempontjából irreleváns, hogy miért halad valaki 60-al. És az indokolatlan is eléggé kérdéses jelző, aki azért megy 60al mert életében először vezet egyedül forgalomban és ezt érzi biztonságosnak, vagy először jár arra és gyönyörködik a tájban az teljesen indokoltan megy 60-al. Mindeni valamilyen indokkal megy annyival amennyivel megy, szóval az indokolatlant kár erőltetni.

alapjarat · http://alapjarat.blog.hu/ 2018.09.12. 10:04:30

@akos873: @zord íjász: Jogos az észrevétel, természetesen az 575 halálos baleset volt 2017-ben. A csaknem 5 ezres szám a súlyos sérüléssel járó közlekedési balesetekre vonatkozik.

vigyorex 2018.09.12. 10:07:42

@zord íjász: "Szerintem még az ellenzék sem kezdene rendőrállamozni"

Ezt te sem gondolod komolyan. Mikor állt be ez az ellenzék bármilyen pozitív fideszes döntés mögé?

2018.09.12. 10:21:14

@vigyorex:
Nem vitattam, hogy legálisan teszi, csak azt állítottam, növeli abalesetveszélyt. Ha kezdő, az is egy teljesen jogos indok egyébként, vagy ha keres valamit, az is. Viszont aki rendszeresen 60-al jár orszagúton, mert csak, az ha teljesen legálisan is teszi,ntény hogy kocsisort csinál, ami meg tény, hogy növeli a balesetveszélyt. Mellesleg akkor is, ha egyik sem áll neki szabálytalanul előzni, még a szabályos előzésnek, vagy úgy egyáltalán a sűrűbb forgalomnak is vannak veszélyeim

2018.09.12. 10:23:40

@vigyorex:
Mondjuk legutóbb a mostani kormány rendőrallamozott. A kormánynak meg nem sok pozitív intézkedése volt (egykulcsos adót tudnám említeni, valamint a dohányzás korlátozását -nem keverendő a trafikmutyival - de azt nem is támadta az ellenzék). Ennyire töketlen ellenzék amúgy nem volt 90 óta, fura ha valaki épp azért fikázza, mert kritizalják a kormányt.

freemanowe 2018.09.12. 10:24:55

@CyberPunK: fejtsd ki bővebben légyszi a bizalmi elv mi módon számít akkor ha én saját belátásom szerint egy rég befejezett felújításnál nem 40-el, hanem 70-el megyek végig - felvéve a forgalom ritmusát? A bizalmi elv arról szól, hogy bízhatsz benne, hogy védett útra nem hajtanak eléd, sávváltásnál se gázolnak beléd oldalról, nem hoznak veszélyes, kiszámíthatatlan helyzetbe. Egy ilyen helyzetben sokkal veszélyesebb a többiekre aki betartja a 40-et. Az utakon a lényeg a kiszámíthatóság, a bizalmi elv is ezt hivatott erősíteni.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.09.12. 10:28:03

@vigyorex: Hát, a havi plusz 200 ezret meg a nagyobb párttámogatást villámgyorsan megszavazta a többségük :-))) az is elég pozitív volt, de ha komolyan kell válaszolnom a kérdésedre,

1. Az ellenzék az nem egy tömb, hanem sok kérdésben egymással is szemben álló pártok különálló darabjai, így pl. a Jobbik több estben is együtt szavazott a fidesszel
2. ha olyasmit kéne keresnem, ami mögé mind beálltak -és valóban, az országra nézve is pozitív hatású- az kétségtelen, hogy nagyon hosszan kéne túrnom a netet a példáért. És talán hiába túrnám.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2018.09.12. 10:33:24

@alapjarat: Ugye, hogy ugye, milyen hasznos is az olvasottság és a naprakészség, vállam veregetem, enyém az első díj, de nem ezért írok, (dehogynem) hanem hogy meglepetésemnek adjak hangot, úgy látom levették a posztodat a srácok a blogketrecből, pedig elég szépen teljesített, látogatottságban és kommentekben is. Hiába: Orbán és Sargentini tarol, de azért nagyon korrekt poszt volt, fontos és életbevágó kérdést feszegetett, nem volt hiába a billentyűkoptatásod.

vigyorex 2018.09.12. 10:34:49

@Zabalint: Az indokolatlanságot hangsúlyozod folyamatosan.

A balesetveszélyt pedig továbbra is a nem biztonságos előzés jelenti, nem a szabályos sebességgel haladás.

Politikai vitába nem fogok belemenni.

@zord íjász: "És talán hiába túrnám. " erre gondoltam.

2018.09.12. 10:39:54

@vigyorex:
Mint már írtam, a teljesen szabályos előzés is növeli a balesetveszélyt, már csak azért is, mert bármilyen hirtelen helyzet fordul elő, mind az előző, mind az előzött autók mozgástere kisebb. Tehát elvileg a legbiztonságosabb az lenne, ha mindenki egyforma sebességgel közlekedne az országutakon, így nem vagy alig lenne előzés. Ha valaki rendszeresen 60-al megy egy olyan járművel, aminél semmi akadálya a 90-nek, akkor még ha nem is vonható felelősségre, sokkal több előzést és kocsisort generál.

ProsTata 2018.09.12. 10:44:41

Európai mentalitás:
A szabály az olyan valami amit betartok. Ha mégsem teszem megbüntetnek.
Magyar mentalitás:
Két fajta szabály (törvény) van. Amit betartatnak, és amire nem kényszerítenek. Utóbbit leszarom. Ha mégis megfognak, akkor rohadt szemetek!

Semmi különleges nem történt, a rendőrség rájött, hogy ez kérem itten Magyarország. Azt kell hogy mondjam, VÉGRE!
Semmi bajom a gyorshajtókkal, ha azt üres úton teszi. A közlekedés azonban társasjáték. A megengedettnél sokkal gyorsabban haladó autós növeli a balesetveszélyt, ezen kár vitatkozni, de nem ezen van a hangsúly szerintem, hiszen a megengedettnél sokkal lassabban haladó, forgalom ritmusát felvenni képtelen egyed is veszélyforrás lehet. Más azonban a következmény, ha egy jóval gyorsabb csapódik be.
A hangsúly azon van, hogy a bárki hibájából bekövetkező baleset végkifejlete jelentősen változik már 20-30 km/h többlet esetén is. Aki hitetlenkedik, az hiányzott fizika óráról. Számítási feladat: egy 1-1,5 tonnás vas becsapódásánál mekkora energia többletet jelent +10-20 km/h sebesség?
A balesetek számánál sokkal jobban csökken a személyi sérüléses, vagy a súlyos személyi séróüléssel járó balesetek száma.
Nem állítom, hogy a sebességkorlátozó táblák mindig a megfelelő helyen vannak és a megfelelő értéket állítják be. Állítom viszont, hogy a magyar gépjárműállomány átlagos színvonala, típus választéka, állapota alapján az általános korlátozások (50/90/110/130) bőven rendben vannak.
A rendőrségre haragudni a kitett, vagy kinn hagyott értelmetlen táblák miatt hülyeség. Az önkormányzati, vagy útkezelői hatáskör. Az hogy egy faxkalap rendőr beáll alá, az előfordul, de azért kirívó esetek alapján ne általánosítsunk, senki nem erről beszél, amikor baleseti statisztika javulására számít.

Ráadásul Magyarország méretei alapján nincs is értelme sebességhatárok további emelésének. Számolja már ki valaki (ismét egy kis fizika), hogy mekkora időnyeresége van mondjuk Budapest és Siófok között akkor, ha ahol tud és bír 160 km/h-val nyomja 130 km/h helyett. Tiszta időben, lezárások nélkül normál forgalomban... 42 perc 51 helyett? Nyerne 9 kemény percet? Debrecenig meg tán 20-at? Ja és persze ez sem igaz, mert még a 130-al haladónak is jó pár alkalommal kell visszavennie a tempót, míg kivár egy lassabb előzést maga előtt, de a 160-as tempóval haladónak ezt sokkal többször kell megtennie, például amikor a szabályosan 130-al haladót kell utolérnie... Szóval maradjunk annyiban, hogy nyer Siófokig 5 percet a 110 km-en és Debrecenig 10-12 percet, közben 1-1,5 liter/100 km-rel több üzemanyagot fogyasztott a fentebb említett következmények esetleges bekövetkeztét nem is említve.

2018.09.12. 10:56:00

@ProsTata:
Tudod az a baj, hogy ha igyekszel betartani a sebességkorlátozást, akkor sokkal nagyobb eséllyel kapsz büntetést, mint akik rendszeresen gyorshajtanak, és tudjak mi a dörgés. Mert ők ismerik a sunyiban, távolról észre nem vehető 60-as táblákat, tudják hol szoktak a rendőrök mérni.

A sebességhatárok szerintem is rendben vannak, sőt a tűréshatár aránytalanul magad nálunk, más országban nem mehetsz 149-el büntetlenül.

ProsTata 2018.09.12. 11:01:48

@ProsTata:
Ja és én sem vagyok makulátlan mindig pontosan sebességhatárt betartó autós. Ha azonban a forgalmi helyzet olyan, akkor tudomásul veszem a 110-et is 130 helyett, nem villogok, nem dudálok, vagy nyomom az előttem lévőt.

ProsTata 2018.09.12. 11:05:32

@Zabalint:
A waze-t használom. Azért nagy meglepetések nem érnek.
De nem ezen megy a polémia, hanem a mobil autóban elhelyezett trafipax-okon. Én kifejezetten örülök nekik. De tudod, mit? Sűrűn járok autópályán, tegnap az M7-en mentem 150 km-t. Már annyi elég volt, hogy "belengették" a mobil méréseket, máris kevesebb lett a kirívó gyorshajtó és 130-135-el haladva csak kevesen előztek meg...

$pi$ 2018.09.12. 11:10:44

@Medgar: "A büntetének igazodni kéne a vagyoni helyzethez"

Miért kellene?! Mi a baj azzal, hogy mindenki egyenlő?

2018.09.12. 11:11:28

@ProsTata:
De hát éppe az az, hogy amíg a cél a több bírság beszedése, addig nagyobb eséllyel lesz a nehezen észrevehető 60-as, vagy akár 40-es, 30-as táblánál mobil trafi, mint az autópályán 130-as sebességhatárnál.

$pi$ 2018.09.12. 11:12:43

@ProsTata: "Magyar mentalitás:"

Te is jobban tennéd, ha kimozdulnál néha, körülnéznél nem csak úgy látatlanba gyaláznád a saját országod.

CyberPunK 2018.09.12. 11:35:53

@freemanowe: Nem, a bizalmi elvben az is benne van, hogy annyival mész maximum amennyivel megengedett. Különben honnan a faszból mérnéd fel, hogy kihajthatsz-e valaki elé? Lásd M Richárd esete.

@Zabalint: Értem. Tehát csak a tötymörgők veszélyesek, azok nem akik "legálisan" mehetnek lassan. Érted az ellenmondást vagy magyarázzam még?

CyberPunK 2018.09.12. 11:38:17

@$pi$: A tisztelt saját országomban az elmúlt években minden egyes tetves új szomszédnak megkellett mondanom, hogy egyrészt a kurva anyját fúrja vasárnap másrészt takarodjon le a földszintre és olvassa el a házirendet. Mindnek.

2018.09.12. 11:38:46

@CyberPunK:
"Értem. Tehát csak a tötymörgők veszélyesek, azok nem akik "legálisan" mehetnek lassan. Érted az ellenmondást vagy magyarázzam még?"

Nem mondtam azt, hogy akik indokoltan haladnak lassan, azok nem növelik a balesetveszélyt. Már azzal is növeled a balesetveszélyt, hogy egyáltalan közlekedsz.

Bírom, amikor valami a saját szalmabábjából vezeti le az általa vélt önellentmondást...

2018.09.12. 11:39:55

@CyberPunK:
És ehhez nekem szabálytisztelő magyarnak mi közöm?

CyberPunK 2018.09.12. 11:44:49

@Zabalint: Nem neked írtam, de ne zavarjon.

Az elsőhöz meg csak annyit, hogy igen, az is növeli a balesetveszélyt, ha otthon fingasz, de az még nem illegális. A gyorshajtás az.

2018.09.12. 11:48:45

@CyberPunK:
Mindegy kinek írtad, a dolog onnan indult ki, hogy a magyarok ilyenek vagy olyanok. Nosy én magyarként nem vagyok olyan.

2018.09.12. 11:50:37

@CyberPunK:
"Az elsőhöz meg csak annyit, hogy igen, az is növeli a balesetveszélyt, ha otthon fingasz, de az még nem illegális. A gyorshajtás az."

Sőt, az is teljesen legális, ha egy tömött villamoson fingok, mégis általaban az emberek bunkóságnak gondolják. Indokolatlanul balesetveszélyes helyzetet teremteni, vagy akadályozni a forgalmat, az is ez esetben legális, a megítélésén meg az előbb vitatkoztunk.

CyberPunK 2018.09.12. 11:54:41

@Zabalint: Nem, az alaptézis még mindig az a felvetésed, hogy miért a gyorshajtásra feküdnek rá ennyire. Erre írtam, mert az a legfőbb vezető halálok, a fizika miatt. Ráadásul ezt a legegyszerűbb ellenőrizni. Azt nehezebb kiszűrni, hogy valaki balfasz egy előzéshez.

CyberPunK 2018.09.12. 11:55:57

@Zabalint: Gratulálok, adnék egy kockacukrot, ha nem virtuálisan társalognánk. De hogy ez mire érv azt nem tudom.

2018.09.12. 11:56:48

@CyberPunK:
Én nem beszéltem arról, hogy ne menjenek rá a gyorshajtásra, hanem arról beszéltem, hogy egyrészt azt is rossz módszerekkel teszik, valamint azon kívül gyakorlatilag semmi mást nem ellenőríznek.

2018.09.12. 11:58:21

@CyberPunK:
Olvasd vissza miből indult ki az a beszélgetés, és megérted (ProsTata általanosító kijelentéséből).

CyberPunK 2018.09.12. 12:02:14

@Zabalint: Melyik részével nem értesz egyet? Úgy érzed, hogy általánosan nincs igaza, és minden rendben van ebben az országban a szabálykövetéssel? Tudod van az az inges meg a kivételes közmondás.

2018.09.12. 12:03:20

@CyberPunK:
Akkor helyettesíts be valami hasonlót nőkre/férfiakra/cigányokra/négerekre,
/balkezesekre.

2018.09.12. 12:05:01

@CyberPunK:
Tudod ez olyan, mint mikor gyerekkoromban leordította az osztályfőnök az összes fiút az osztályban, hogy hogy lehettek ilyen igénytelen parasztok, hogy szart kentek a wc falára, de persze csak az szégyellje magát, aki érint. Rá 1 órára kiderült, hogy egy másik osztályból volt a tettes.

CyberPunK 2018.09.12. 12:11:27

@Zabalint: Ez egy érdekes kérdés. Nézzük a cigányokat. Gondolom véletlenül se figyelsz oda jobban, ha este egy nagyobb társaság jön veled szembe belőlük, igaz? Vagy mikor körbeállnak, hogy tesó, mennyi az idő. Hisz az általánosítás meg rossz. A négereket meg hagyd ki, kérlek. Nekem volt néger barátom, de apukám eladta.

freemanowe 2018.09.12. 12:46:46

@CyberPunK: ha a kihajtás lehetőségét te az adott szakaszon megállapított sebességhatár szerint határozod meg, csodálom, hogy még életben vagy....ehhez nem fűznék hozzá többet.

CyberPunK 2018.09.12. 13:41:00

@freemanowe: Miért, te városban hogy készülsz a 130-al cikázókra, lásd M. Richárd?

Majjomkácska 2018.09.12. 13:45:09

Az autópályákra és nagyobb utakra mehetnének kilóméterenként a rendszámazonosító kamerák. Azok akár szakaszolva is számolhatnák a sebességet, csak IT háttér kérdése. +1 összekötés a kőrözött járművekkel és a műszaki érvényességi adatbázissal. A rendőröknek csak ki kell terelgetniük a renitenseket, hogy ne tudjanak az objektív felelősség mögé bújni, a náluk levő tablet írná a műszerfalon kit kell igazoltatni.
Ingyen megcsinálom, ha utána kapok 1%-ot a kiszabott büntetésekből.

freemanowe 2018.09.12. 13:52:10

@CyberPunK: most szereztél egy egyhúros gitárt és pengeted, mint a hülye. Van amire nem lehet készülni. Csak azt tudod figyelembe venni, amit látsz. Ha valaki kiugrik a kocsisor mögül 130-cal, az nem az a kategória. De azt azért fel lehet szemmel is mérni, hogy valaki 30-cal vagy 70-nel jön és elférek-e előtte vagy sem. Normális ember egyébként sem megy faluban/városban 130-cal, de 50 helyett a 65 jól belátható helyen teljesen ok. Viszont a beláthatatlan kanyarban ha nincs külön tábla és lehetne 50 akkor is lassabban megyek bele.... egy kis józan paraszti ész kell az egészhez és kész. Csak a hülye hiszi azt, hogy mindent le lehet szabályokkal fedni és az úgy jó is lesz.

CyberPunK 2018.09.12. 14:04:16

@freemanowe: Az 50 vs 65 nem gyorshajtás. 30 vs 70 felismerhető, igen. Egy 50 vs 80 már okozhat meglepetéseket a 130 vs 180 meg remélem ismerős, főleg tükörben sávváltáskor.

freemanowe 2018.09.12. 14:16:52

@CyberPunK: " Az 50 vs 65 nem gyorshajtás" - meséld ezt el egy svájci rendőrnek is :) Az pont abszolút gyorshajtás, más kérdés, hogy nálunk ez még büntetési határon belül van és nekem sem tetszik itt se - ott se hogy az. Viszont eddig nem emellett érveltél...

CyberPunK 2018.09.12. 14:25:24

@freemanowe: Lehet, hogy fekete-fehérnek tűnik amit írok, de nem gondolkodom így. Igen, az volt az érvem, hogy a tábla mindenkire vonatkozik, de én is belátom, hogy az a lófasz különbség nem sokat számít. Ellenben aki ténylegesen gyorshajtó (főleg a maxos tételnél) azt én a legszívesebben úgy büntetném, ami. Gyilkossági kísérlet.

ProsTata 2018.09.12. 14:35:27

@$pi$:
Nem szerettem volna mély-magyar öntudatodat megkarcolni! :-D
Az ilyeneken mindig röhögnöm kell, ha a "magyar" és valamilyen pejoratív jelző egy mondatban előfordul,, akkor mindig vannak aki ugranak rá, hogy nemzeti önérzetükbe gázolnak.
Pedig csak értelmezni kellene, esetleg gondolkozni.

Tényszerűen ismét leírom, mert ez TÉNY és nem önérzet kérdése, ilyenek vagyunk. Te is!
Magyarországon csak azt a szabályt (törvényt) tartják be, amit rákényszerítenek. Ha meg nem tartod be és mégis bebux, akkor mindenki hülye, kivéve Te. Ez általános jelenség.

Ezért is tartottam baromságnak, hogy Magyarországon is engedélyeznék a minimális véralkoholt. Katasztrófa lenne, ha 2 dl bor beleférne, az érintettek jelentős része fél liter inna.
Magyarországon csak a zérótolerancia működik. Nincs kicsit, csak nem, vagy igen (lehet, nem lehet).
Lehet, hogy tőlünk keletebbre is így, vagy még ígyebb működik, ez azonban nem érdekel! Az ott van, ha meg idejön, átutazik és szabálytalankodik, akkor szarrá kell büntetni, ahogy a magyarokat büntetik nyugatabbra.
Ha Te átmész Ausztriába, akkor mint a kis angyal olyan szabályosan közlekedel. Miért?

ProsTata 2018.09.12. 14:44:24

@freemanowe:
A hatályos EU szabvány szerint a gépjárművek km órájának valós sebességhez képesti eltérése felfelé 0%, lefelé legfeljebb 6%. Ezt a szabályozást egyébként Svájc is átvette. Típusalkalmassági feltétel.
Ezért van az, hogy minden autó sebességmérője felfelé csal, azaz 2-6 km/h-val többet mutat a valóságnál.

Ezt azért írtam le, mert adott esetben Svájcban ezt úgy is értelmezhetik, hogy az autós LEGFELJEBB a megengedett sebességgel mehet, arra nem adnak toleranciát. A saját készülékük toleranciájával biztos számolnak, ami 1-3%. Azaz 50 helyett 55-nél simán megbaxnak, nemhogy 65-nél. Van is fegyelem!

ProsTata 2018.09.12. 14:46:08

Bocsánat azt hiszem rosszul írtam.
Szóval a szabvány szerint a km óra 0%-al, azaz nem mutathat kevesebbet a valós sebességnél, de legfeljebb 6%-al többet igen.

ProsTata 2018.09.12. 14:56:35

@freemanowe: @CyberPunK:
Bocsánat, hogy közbeszólok, de szerintem szalmabáboztok.
Nem az a lényeg, hogy ki és mivel okozott balesetveszélyt és még csak nem is a relatív gyorshajtásról van szó, hanem az abszolút gyorshajtásról.
Korábban már írtam, hogy ez nem elmélet, hanem kőkemény fizika. Egy bekövetkező balesetben a személyi sérülés bekövetkeztének valószínűsége és súlyossága nő.
Tök mindegy ki a hibás! Nyilván alacsonyabb tempónál számos baleset elkerülhető, de a hangsúly a sérülések, halálesetek számának csökkentése.
Ha Ti 90, vagy 120-ról erős fékezéssel csökkentett 30 helyett 50-el csúsztok bele oldalról egy elétek szabálytalanul kikanyarodóba, akkor ott már igen valószínű a minimum súlyos sérülés!

ProsTata 2018.09.12. 15:10:27

A magyar gépjármű állomány az elmúlt 10 évben nem változott a minőségét tekintve gyökeresen. Még mindig bőven 10 év felett van az átlagkor. Jelentős részben alsó, vagy alsó-közép kategóriás autók, gyengébb aktív és passzív utasvédelemmel.
Nyugatabbra eléggé más a helyzet. Ott tapasztalatom szerint mégis szigorúbban betartják a szabályokat (a német autópályákról most csak abban az értelemben beszéljünk, ha azon az útviszonyok, vagy más miatt korlátozás van... Mondjuk 120-ra korlátoznak.
Aztán ott vannak az útviszonyok, az utak minősége. Somogy megyében az M7 külső sávja már konkrétan életveszélyes volt 130-as tempónál, akkorát dob az autón, ami nyálkás úton kivédhetetlen balesetet okoz. Az egy dolog, hogy rég javítani, felújítani kellett volna (nem kicsit már elkéstek), vagy rendesen megcsinálni. Ha viszont az autópálya kezelő kitesz egy 100-as korlátozó táblát, akkor azt azért teszi, mert nem vállalja a felelősséget 130-as utazótempónál. Ha ezt mégis átléped, pórul jársz akkor úgy jártál. Na de mit mondasz annak akibe beleszállsz, pedig vétlenül haladt és szabályosan, akár a szembe lévő oldalon?
Hogy a rend őrei megbaxnak 130-al 100 helyett? A szabályokat nem mi hozzuk és bár szeretnénk, de újraértelmezésre nincs felhatalmazásunk. Vagy betartod, vagy nem. A mi dolgunk betartani, a közlekedési rendőré, hogy ellenőrizze és betartassa. Hogy a fenébe, de pár gyorshajtási bírságot már beszedtek tőlem (szemét helyen is 30 helyett 50-el), de mégis azt mondom, ha szabálytalankodtál, akkor az nem a rendőr hibája.

Ramil Safarov. 2018.09.12. 15:53:27

A rendörség helyett, mar rég a civilekre kellett volna bizni a szabálytalankodok ellenörzését. Akik, hivatásszerüen, kamerákkal jol felszerelt autokkal járnak az utakat, és mindenféle szabálytalanságot rögzitenének. Majd ha a birosság meghozza az itéletet, akkor megkapják a kiszabott pénzbüntetés X százalékat. Mert a rendörök kevesen vannak, és igazábol NINCS SEMMI motiváciojuk. Viszont aki pénzért dolgozna, az garantált, hogy az év 365 napján 0-24 orában mindenhol ott lenne.

ProsTata 2018.09.12. 16:28:46

@Ramil Safarov.:
Tulajdonképpen egyet értek. Bár a törvények ezt nem teszik lehetővé, mert a civilek megvesztegethetők, ellentétben a rendőrökkel... :-)
De ha már future, akkor legyen sci fi!
Én kötelezővé tenném a dashcam használatát, sőt kötelező tartozéka lehetne az autóknak beépített GPS-el. Ez állandó online kapcsolatban állna a rendőrséggel. Ők bármikor véletlenszerűen ráállhatnának. Neked meg azonnal csilingelne a telefonodon a banki alkalmazás, hogy a rendőrség megterhelte a számládat róla x ezer forint büntetéssel.

De van a mai technikával is meg lehetne csinálni, simán szoftver kérdése!
Autópálya matricát, útvonalengedélyt csak bankkártyával és mobiltelefonszámmal kelljen igényelni. A rendszám megadása nyilván alapértelmezett.
Ha áthaladsz két autópálya szakasz kapun, akkor a rendszám és az átlagsebesség alapján egyértelműen azonosítható vagy és a gyorshajtás ténye is. Az előbbi adatokból pedig menne két sms a telefonodra, egyrészt a büntetésről szóló dokumentumok (email-ban is lehet), másrészt a számlád megterhelésének banki értesítése.ű
Lenne itt fegyelem az utakon! :-)

freemanowe 2018.09.12. 16:46:14

@ProsTata: köszönjük a kéretlen kioktatást. Sztem mindenki tanult fizikát, így igazán nem volt rá külön szükség.
Kötelező dashcam és GPS meg bekötött bankkártya.....jah csináljunk mindenkiből köcsög geci besúgót, így épül a szép ország. Ne kamerázzuk be rögtön a hálószobákat is, hogy a párok teljesítik-e rendesen házastársi kötelezettségüket? Meg aztán az állam így is tud zárolni számlákat, de ezzel a direkt hozzáféréssel már végleg kecskére bíznánk a káposztát. Ha ilyen világot akar a nép én tényleg elsőnek szeretnék a Mars misszióba jelentkezni....

röf 2018.09.12. 17:20:06

@CyberPunK:
"lehet, hogy fura lesz neked, de nem a tötymörgők miatt vannak a halálos balesetek."
Sajnos de, miattuk is.
Legfeljebb te is az a fajta vezető vag, aki ha megérkezik egy nagypapa mögé, akkor szolgalelkűen kocog mögötte kilométereken át. És mögötted is egy ilyen. És szépen vonatoztok a megengedett sebesség felével, kétharmadával. És a sorban a nyolcadiknak egyszer csak eldurran az agya, és kiáll előzni.
Ilyenkor soha nem az elsőt kell szidni, hanem a másodikat, meg a harmadikat.

ProsTata 2018.09.12. 17:30:29

@freemanowe:
" köszönjük a kéretlen kioktatást. Sztem mindenki tanult fizikát, így igazán nem volt rá külön szükség."
Nem kioktatás, emlékeztető akart lenni. Amúgy sajnos a fizika ismeretek láthatóan nagy hiányosságot szenvednek a többségnél, ha Te nem is tartozol ezek szerint közéjük.
"Kötelező dashcam és GPS meg bekötött bankkártya.....jah csináljunk mindenkiből köcsög geci besúgót, így épül a szép ország"
Nyilván nem érezted az iróniát, ami nyilván az én hibám... A "sci-fi" jelző után azért gyanakodhattál volna...

2018.09.12. 17:54:06

@ProsTata:
Bocs, de ezt a mentalitást épp ez a szabályozási módszertan tartja fenn, ami alapján zéró tolerancia van alkoholra is. Tiltsuk azt is, ha megiszik 1 sört, mert úgyis többet inna. Tiltsuk az utcai alkoholfogyasztást, mert úgyis hangoskodnának. Ja, ez nem oldotta meg, tiltsuk a 10 óra utáni szeszárusítást is. Tegyünk ki 30-as táblát, akkor talan csak 50-el mennek. Biztos is más területről is tudnék hasonlót mondani. Ez az állampolgár totalis hülyének nézése, és ennek folyamán az állampolgár hülyén is fog viselkedni.

Mellesleg nyáron voltam Szlovéniában és Horvátországban, tele volt minden magyarokkal, de tömegesen részeg magyar autósokkal nem találkoztam, holott ott nincs zéró tolerancia. Németországban sem ezt látom. Érdekes, mi?

ProsTata 2018.09.12. 18:55:47

@Zabalint:
Azt gondolom, ezzel engem támasztottál alá.
Ha sűrűn ellenőriznének és keményen büntetnének mellé, akkor nem kell pl. 30-as táblát kitenni, elég az 50-es.
Nem érdemes "tyúk vagy tojás" vitát nyitni. Van egy helyzet. Arra szocializálódtunk, hogy a szabályokat "tágabban" értelmezzük, de maguk a rend őrei is erre szocializálódtak. Ezért lehet az 50-es táblénál lazán 65-el menni, a trafipaxot főlé állítják, a jól értesültek szerint 69-re. Legalábbis én már belefutottam GPS szerinti 65-el következmény nélkül.
Szerintem senkinek nem jó ez így, játszunk tiszta lapokkal! A rendőrök esetében ez utasítás kérdése. Az állampolgárokat meg hát... sajnos rá kell venni, akármennyire kényelmetlen. Csak egy ideig, talán hónapokig, esetleg egy évig kellene durvulni, aztán szépen minden beállni a rendes kerékvágásba. Mindenki megszokja a rendet.
Mondok egy példát...
Borzasztóan irritál, amikor valaki nem tartja be az autópályán de általában is a jobbra tartás szabályait. Konkrétan az autósok nagy hányada leszarja. Pedig oka van akkor is, ha ő nem érti. Ha meg nem érti az nem a hatóság hibája, akkor "csak" alapon meg kell baxni. Egy-két hónapig kellene vadászgatni és garantáltan meglenne a népnevelő hatása. Szerintem ez ennyire egyszerű.
Vicces, de a magyar rendőrök minden hiedelemmel NEM érdekeltek a büntetésekben. Látszik ez abból, hogy a szemem előtt követ el valaki egy durva szabálytalanságot (mondjuk záróvonal lexarása) és ennek tanúja rajtam kívül a rendőség feliratú két utassal terhelt jármű, mely várakozó állásponton van az egyébként forgalomtól elzárt területen. Mekkora a valószínűsége, hogy utána megy és megsápolja a szabálytalankodót? Nekem van rá tippem... Csináld ezt meg Ausztriában, esetleg Németországban, ordítani fog a különbség! Lehet, hogy vissza kellene vezetni (volt ilyen?) azt hogy a rendőrök jutalékot kapjanak? Nem szeretném, de valahogy őket is érdekeltté kellene tenni, hogy végezzék a munkájukat.

2018.09.12. 19:10:48

@ProsTata:
Az érvelésed egyik felét támasztom alá, mert magadnak is ellentmondasz. Szerintem sem kellene ekkora tűréshatár, és akkor oda kerülne ki az 50-es, ahol azt várják, hogy 50-el menj, ha 1-2 km/h-nál többel átléped, akkor meg büntessenek. Csak akkor ne kerüljenek elő indokolatlan 30-as táblák, ne messziről nem látható táblák mögött mérjenek. Mert azzal a figyelmetlenekre, nem jól értesültekre vadásznak, nem a gyorshajtókra.

A másik oldalon viszont épp ellenkezőjét vallod az alkoholfogyasztással kapcsolatban. Mert akkor az lenne ennek a megfelelője, hogy ha 0,5 ezrelék a határ, akkor aki átlépi, azt büntessék, és kész. Ehhez képest azzal magyarázod a zéró toleranciát, hogy a magyar ember ha nem 0 lenne a határ, akkor többet inna annál, mert akkor ahhoz viszonyít. Én nem foglalok állást ebben, hogy legyen 0,5 vagy 0, de ennek a döntésnek ne az legyen az alapja, hogy legyünk szigorúak, és akkor legalább a 0,5-öt talán nem lépjék át, hanem az alapján döntsenek, hogy mennyire rontja a vezetési képességet a kis mennyiségű alkoholfogyasztás, és az alapján húzzák meg a határt, legyen az 0 vagy annál több.

Ami pedig a rendőrséget illeti, márpedig érdekeltek a büntetésben, csak pont mivel érdekeltek benne, ezért van az, hogy csak a gyorshajtásra vadásznak, másra nem, mert azt a legegyszerűbb büntetni.

vigyorex 2018.09.12. 19:17:27

@freemanowe: "Sztem mindenki tanult fizikát,"

Az lehet, de az internetes kommentek alapján igen sokan kegyelemkettessel mentek át

vigyorex 2018.09.12. 19:24:42

@ProsTata: "Borzasztóan irritál, amikor valaki nem tartja be az autópályán de általában is a jobbra tartás szabályait." Sok esetben a külső sáv burkolata a kamionok miatt sokkal szarabb mint a belső(k), annyira meg nem élmény 130al hullámvasutazni, hogy a szabálykövetés kedvéért azt csinálja az ember

ProsTata 2018.09.12. 19:41:16

@vigyorex:
Van ilyen az M1-en és az M7-en. De extrém dologra hivatkozol, én meg általánosról beszélek. Ugye nem állítod, hogy az M7 három sávos szakaszán ez lenne a fő indíték? Vagy akár az M1-M7 bevezető szakaszon. Vagy az M0-án. Most nyilván arról beszélek, amikor a forgalmi helyzet nagyon nem indokolja a párhuzamos haladási szabály alkalmazását. Bár ahogy most mondod, lehet hogy tegnap a jobbszélső sávban haladástól esett ki a tömés a fogamból... :-)
Ezen a körforgalomból index nélkül kitérők indoka lehet, hogy kiég az izzó a sok villogástól.

eßemfaßom meg áll 2018.09.13. 07:38:04

@ProsTata: annak aki arra szokott közlekedni nem "extrém dolog" hanem mindennapi gyakorlat

ProsTata 2018.09.13. 09:52:14

Értem!
Tehát Te vagy az, aki a valahol valóban előforduló kifogásolható minőségű autópálya szélső sáv miatt SOHA nem megy a jobbszélső (külső) sávba. Mert én azt kifogásolom, amikor INDOKOLATLANUL teszi. Sőt ha egymaga megy km-eken át, akkor nem is érdekel. Ha viszont utolérem a külső sávban szabályosan, akkor húzódjon már le a szélsőbe, ne nekem kelljen két sávot váltani, hogy belülről előzzem. Ez mondjuk ha ketten vagyunk, akkor csak empátia és hozzáállás kérdése a részéről. Ha leszarja a az "igényemet" akkor úgy jártam. Ha viszont több különböző sebességű autó érkezik mögé, akkor már elmegy a p...ba, mert a belső két sávból csak a legbelső sáv marad (szabályosan) előzésre és kezdődik a fékezgetés egy balfax miatt. De sokan vannak ilyen középső (vagy belső) sávba szóló jogosítvánnyal az utakon!
Te is ilyen vagy? Mert akkor fogadd gratulációmat.
süti beállítások módosítása