Megkezdte az autópályák felett átívelő napelemes árnyékolórendszerek tesztelését a német állami napenergia intézet (Fraunhofer ISE), egyelőre még az első tesztpéldány üzembe helyezését készítik elő. A kutatókat jelen pillanatban nem a méret, a teljesítmény vagy a tartósság kérdése foglalkoztatja, sokkal inkább arra kíváncsiak, milyen hatása van az autópálya fölé telepített paneleknek. Az pedig csak a működés során fog kiderülni, hogy a gyakorlatban van-e értelme egyáltalán a napelemes áthidalónak – számolt be a PV Magazine.
Az első próbadarabot idén ősszel fogja telepíteni a Fraunhofer ISE és az Osztrák Műszaki és Technológiai Intézet (Austrian Institute of Technology, AiT), ám azt egyelőre homály fedi, hogy pontosan mely autópálya-szakaszon helyezik ki az egyetlen darabból álló, 10x17 méteres napelemtáblát. Az áramtermelő egység beton lábakon áll majd, és egy acélszerkezetes konzolra fogják kihelyezni 5,5 méteres magasságban, konkrétan a forgalmi sávok felett.
A két szervezet a telepítést követően egy éven keresztül vizsgálja, hogy Németország, Ausztria és Svájc közös határterületein megvalósítható lenne-e, hogy a pihenőhelyeket ilyen, vagy ehhez hasonló, ám nagyobb méretű egységek lássák el megújuló energiával.
A napelemes projekt elsődlegesen nem energetikai célokat szolgál, sokkal inkább egy olyan, az útépítéseket érintő közös kutatás részét képezi, amely azt vizsgálja, milyen, eddig még nem kiaknázott lehetőségek rejlenek az autópályákban.
„Az a gondolat, hogy egy már megépített területet kiaknázzunk, továbbá olyan villamos energiát állítsunk elő, amelyet az alább közlekedő járművek használhatnak fel, számunkra különösen érdekesnek és indokoltnak tűnik” - nyilatkozta Steffen Bilger, a Német Szövetségi Közlekedési Minisztérium államtitkára.
A szerkezetnek különleges műszaki feltételeknek kell megfelelnie, hiszen például olyan tartóoszlopokra van szükség, amelyek képesek ellenállni az esetleges ütközéseknek is, így az már most tudható, hogy a rendszer kiépítése költségesebb lesz, mintha a napelemeket a földön vagy épületek tetején helyeznék el, esetleg az autópálya zajvédő falába építenék be.
A Fraunhofer ISE szakemberei szerint nem az a cél, hogy ezekkel a panelekkel minél nagyobb területet fedjenek le az autópályák felett. A kutatás leginkább arra irányul, hogy ezzel a megoldással az olyan speciális területek esetében, mint a nem áramhálózatra kapcsolt autós pihenők, az eddigiekhez képest jobb eredményt lehet-e elérni.
Nem a mostani az első eset, hogy az autópályákon napelemes rendszerekkel kísérleteznek. Kínában például egy 1 kilométeres szakasz két sávját látták el energiatermelő burkolattal, amelyet úgy alakítottak ki, hogy a jövőben alkalmas legyen akár az elektromos autók menet közbeni feltöltésére is.