A motorosok szerint a kétkerekű jármű nem csak egy egyszerű tulajdon, hanem az életstílusuk jelképe. Rengetegen imádják a sebességet és azt a fajta szabadságot, melyet a motorozás jelent számukra. Számos autós azonban gyűlöli a motorosokat, mondván azok állandóan bevágnak eléjük, cikáznak a kocsisorok között, vagy csak pusztán gyorsabbak náluk. Ezt a vitát nem tudom, és nem is akarom eldönteni. A következő összeállításból azonban kiderül, az autó vagy a motor számít-e biztonságosabb közlekedési eszköznek – legalábbis a szakértők szerint.
A denveri Manoney Law ügyvédi iroda szerint a motorkerékpárral közlekedők sokkal gyakrabban szenvednek súlyos vagy halálos kimenetelű balesetet, mint az autóban vagy zárt járműben utazók. A Fort Collins Coloradoan intézet elemzése megerősítette a motorozással kapcsolatos eddig is ismert kockázatokat. 2015-ben Colorado államban több mint 100 halálos motorosbaleset történt, amit a helyi Közlekedési Minisztérium példátlannak nevezett. Abban az évben összesen 523 végzetes kimenetelű esetet regisztráltak, melyek motorosokkal hozhatók összefüggésbe.
Az elemzés szerint a motorosok nagyobb közlekedésbiztonsági felelősséggel rendelkeznek, mint az autósok, miközben megjegyzi, hogy a motorozás szerelmesei állítják, a kétkerekű jármű a biztonságosabb. Az örök ellentmondás ismét felütötte fejét…
Az Ellis Injury Law számára nem kérdés, hogy egy motorkerékpár és egy autó között bekövetkező frontális ütközésből utóbbi kerülne ki győztesen. Az autó sofőrjét ugyanis védi a kasztni – a fő kérdés azonban az, hogy ettől egy autó biztonságosabbnak számít a motornál?
Gyakran ugyanis a jármű mérete, valamint az utasok száma miatt nehezebb egy hirtelen manővert kivitelezni egy autó volánja mögött. Másrészt, az autós sofőr kilátását különböző tényezők zavarhatják, miközben a motoros előtt nincs ott a kasztni – ez kilátás szempontjából előny, az ütközés erejének tompítását figyelembevéve viszont hátrány.
Szintén érdemes említést enni az autóvezetők figyelmét elterelő tevékenységekről. Te láttál már motorost menet közben telefonálni, vagy üzenetet írni? Ugye, hogy nem? A kocsiban állíthatod a rádió hangerejét, beszélgethetsz az utasokkal, még rosszabb esetben telefonozhatsz is, ezek pedig mind elvonják figyelmedet az útról. A motoros – ideális esetben – csak az útra figyel.
A Központi Statisztikai Hivatal közlekedési balesetekre vonatkozó táblázatából kiderül, hogy az összes vizsgált évben sokkal magasabb volt az autósok által okozott, személyi sérüléssel járó ütközések száma. Ennek oka pofonegyszerű: Magyarországon jóval több autó van az utakon, mint ahány motorkerékpár.
Te melyik oldalon állsz az autósok kontra motorosok kérdésben?