Alapjárat - autós blog

6 megdöbbentő közlekedési szabály Európából

2021. május 05. 10:03 - alapjarat

Az alkoholfogyasztásra vagy a parkolásra is más-más előírások vonatkoznak bizonyos államokban.

Bár jelenleg még Európa legtöbb országában szigorú korlátozó intézkedések vannak érvényben, úgy fest a nyáron bizonyos feltételekkel már lehetőség nyílik autós kirándulásra. Mielőtt azonban nekivágnál egy külföldi utazásnak, nem árt, ha tisztában vagy az alábbi szabályokkal.

cabrio.jpg

Franciaország: a parkolási büntetéseket a dohányboltokban is be lehet fizetni

A turisták körében népszerű Franciaországban a szabálytalan parkolásért kapott helyszíni bírságokat a dohányboltokban is be lehet fizetni. A mediterrán tengerpartjaival és a párizsi látványosságokkal csábító államban csapadékos időjárás esetén módosulnak a sebességhatárok. Gyorsforgalmi autóutakon 110 helyett 100-zal, a többsávos, fizikailag elhatárolt szakaszokon 90 helyett 80-nal, az autópályákon pedig 130 helyett 110-zel lehet menni.

Olaszország: az ittas vezetésért elkobzott járműveket a rendőrség elárverezheti

Olaszországban 1,5 ezrelék véralkohol szint felett, ittas vezetésért több mint 2 millió forintnak megfelelő bírság, vagy akár őrizetbevétel is járhat. Legrosszabb esetben a rendőrség elkobozhatja a járművet, melyet később árverésre is bocsáthatnak. Erre azonban csak akkor kerülhet sor, ha az autó az ittas vezetésben vétkes sofőr tulajdonában van. Az olaszoknál a korlátozott forgalmi övezetekbe történő behajtásért akár 36 ezer forintnak megfelelő büntetés is kiszabható.

Ausztria: büntet a rendőrség indokolatlan riasztásáért

Büntetésre számíthatnak a közlekedési balesetben résztvevők Ausztriában, ha indokolatlan esetben hívnak rendőrt a helyszínre. Ez olyan szituációkra vonatkozhat, amikor a vétkes fél kiléte egyértelmű, az érintettek pedig a betétlapok kitöltése után távozhatnának. A bírság összege 36 euró, ez mai árfolyamon 13 ezer forintnak felel meg.

Az autópályák nyugati szomszédunknál is matrica megvásárlását követően vehetők igénybe. Ennek elmulasztása első körben 43 ezer forintnak megfelelő bírságot von maga után. Aki nem fizeti meg a büntetést, arra akár 100 ezer és 1 millió forint közötti összeget is kiszabhatnak a hatóságok.

Svájc: gyorshajtásért akár börtönbüntetés is járhat

Súlyos közlekedési kihágásért akár 3 millió forintot meghaladó bírság is kiszabható Svájcban. Az alpesi államban igyekeznek keményen fellépni a gyorshajtókkal szemben is. A sebességhatárt jelentős mértékben átlépőket a törvény szerint egy évig terjedő szabadságvesztéssel és a vezetői engedély bevonásával is sújthatják.

Spanyolország: engedményt kap, aki gyorsan befizeti a büntetést

Az ibériai országban érdekes szabály van érvényben a pénzbüntetésekre vonatkozóan. Aki 20 napon belül befizeti a kiszabott bírságot, az 50 százalékos engedményben részesül. A spanyoloknál ezenkívül előírás, hogy minden autóban legyen legalább két elakadásjelző háromszög – ez az előírás pedig a bérelt járművekre is vonatkozik. Ha az ellenőrzésnél fény derül ennek hiányára, azért minden esetben a sofőr tartozik felelőséggel.

Görögország: nehezen követhető parkolási szabályok

Görögországban elég könnyen előfordulhat, hogy a külföldiek vétenek a megállási és várakozási szabályok ellen. Őszintén szólva elég nehéz követni, mindenesetre az egy függőleges vonallal ellátott tiltótáblák a páratlan hónapokban, a két vonalas táblák pedig a páros hónapokban érvényesek. Érdekesség, hogy a 10 napon belül be nem fizetett bírságok a határidő lejárta után megduplázódnak.

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alapjarat.blog.hu/api/trackback/id/tr1016520614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Emmett Brown 2021.05.06. 15:14:33

Angliában is jobbkézszabály van, ami nálunk teljesen értelmetlen.

para_noir 2021.05.06. 15:40:09

Az autók elkobzása remek ötlet, egy csomó súlyos kihágásnál vagy visszaeső elkövetőnél alkalmaznám, aztán a kocsit vagy megkapná a rendőrség, vagy mehetne árverésre, a pénz meg a zsaruknak fejlesztésekre. Egyből nem lenne olyan nagy arca az ötödjére ittas vezető vagy sokadszorra büntetőfékezgető figuráknak, ha helyben elvennék az autót, aztán viszlát, lehet folytatni gyalog.

Thomas P. Johnson 2021.05.06. 16:12:35

@Emmett Brown: bár Angliában nem vezettem még, csak Skóciában és az íreknél, ott nem nagyon találkoztam egyenrangú kereszteződéssel. A legkisebb lófasz helyen is van tábla.

octy 2021.05.06. 16:27:00

@Thomas P. Johnson: Előzni sem szeretnek, barátom szerint, aki kint él, nem is nagyon szoktak. Azt tudom hogy amikor hazajöttek az angol barátnőjével és én vittem haza őket a megyeszékhely vasútállomásáról egy kisvárosba, akkor a csaj már 80 km/h felett ijedezett hogy jaj de gyorsan megyünk, amikor meg egy tökéletesen belátható kanyarban előztem, teljesen berezelt.

Konzervtigris 2021.05.06. 16:58:01

Nekem a görögöknél az volt nagyon fura, hogy körforgalomban főszabály szerint (ha nincs mackósajtokkal körbepakolva), a bejövőnek van elsőbbsége a már ottlévővel szemben.

]{udarauszkasz 2021.05.06. 17:04:28

@octy: itt Ausztriaban se nagyon mernek elozni, viszont ha igen, akkor ugy, hogy lehetoleg jojjenek szembol, rizikosan szep az elet:)
Az a baj, hogy sokszor nem is kepesek felmerni, mikor lehet elozni, es mikor nem. Igy aztan inkabb vegig kisergetik a traktort 20 kmen, tomott sorokban.

]{udarauszkasz 2021.05.06. 17:11:28

@Konzervtigris: akkor minek korforgalom... . ? Eleg akkor egy sima jobbkezes keresztezodes ozt jovan. Ugyanaz.

DarthVader 2021.05.06. 17:14:13

@Emmett Brown:

Nem. A jobbkézszabályt a baloldali közlekedéshez találták ki, csak a jobb oldalira áttérve megmaradt.

Pl: egyenrangú útkereszteződés, bal oldali közlekedés:
balra kis ivben- a jobbról jövőnek elsőbbsége van (elé fordulsz)
egyenesen: dettó (keresztezed)
jobbra nagy ivben -természetesen itt is. (szintén keresztezed)
tehát minden esetben a jobbról jövőnek van elsőbbsége.

jobb oldali közlekedés:
balra nagy ivben: jobbról jövőnek elsőbbség (elé fordulsz)
egyenesen: dettó (keresztezed)
jobbra kis ívben: itt a jobbról jövőt nem zavarod, igy ha jobbról jön, akkor is mehetsz.

A bal oldali közlekedésnél konzekvensebb a szabály.

]{udarauszkasz 2021.05.06. 17:17:53

@DarthVader: jobb oldalinal jobb a jobbkezszabaly, mert ott viszont jobbra kis ivben nem zavarod a jobbrol jovot, egyszerre mehettek. Igy aztan hatekonyabb a kozlekedes.

Emmett Brown 2021.05.06. 17:31:27

@DarthVader: tudom, csak azt nem értem, hogy miért azzal kezded, hogy "nem" :)

Emmett Brown 2021.05.06. 17:37:16

@]{udarauszkasz: nem jobb, nálunk a balos lenne logikus. Mint ahogy a körforgalom is működik.
Illetve háromsávos autópályán is értelmesebb lenne, ha a belsőből a középsőbe lehúzódó elsőbbséget élvezne a külsőből előzővel szemben.
Valamint balkormanyos autóból jobban látsz balra, mint jobbra.

]{udarauszkasz 2021.05.06. 17:53:47

@Emmett Brown: hat nem tudom. Nekem mind kamionnal, mind szemelyautoval a jobbos egyertelmubb.
Annyi esetleg, hogy kamionbol a jobbrol hatulrol jovo a holtterbol erkezik, felteve, hogy baloldalt ulsz, de ez viszonylag ritkan fordul elo, hatranyilazott keresztezodesekben, de ott meg amugyis macisajt van, szoval ott mar tokmindegy, melyik oldalon ulsz, beled csattannak, ha nincs szerencsed.

Emmett Brown 2021.05.06. 19:31:33

@]{udarauszkasz: persze, hogy egyértelműbb, mert az ivódott beléd :)

Ha neked nem adják meg a jobbkezet, és belédcsattannak, akkor te mint vétlen fél pont az ajtódba meg a lábadba kaphatod a másik orrát. Ha balkezes lenne, akkor a vétkes fél lenne nagyobb veszélyben:)

MaCS_70 2021.05.06. 23:48:25

@Thomas P. Johnson: Én Skóciában találkoztam pár, kgaz, tényleg kevés egyenrangú kereszteződéssel.

MaCS

MaCS_70 2021.05.06. 23:54:45

@Emmett Brown: De ha a jobboldali közlekedésben a balról érkezőnek adok elsőbbséget, az azt jelenti, hogy az út túloldaláról, egy szembejövő sávon át, jó eséllyel takarásból érkezó kárművet kell észlelnem és beengednem. Eleve sokkal nehezebb, több odafigyelést, lassítást igényel az észlelése, ami nem is mindig lehetséges a szembejövő forgalom miatt, másrészt komoly mérlegelést igényel, hiszen aszembejövőket is bele kell kalkulálnom.

MaCS

Emmett Brown 2021.05.07. 07:47:45

@MaCS_70: ha neki még egy sávon át kell mennie, akkor több időd van észlelni.

xyyyxyxyyxyxyyx 2021.05.07. 09:09:05

@Konzervtigris: Alapból Magyarországon is így van, csak nálunk mindenhol kiteszik az elsőbbségadás-táblát. Önmagában a körforgalom nem ad elsőbbséget.

xyyyxyxyyxyxyyx 2021.05.07. 12:40:44

@BOAR: "A KRESZ 13. § (1) (c) és 28. § (1) az összes körforgalomra vonatkozó szabály: ezek alapján a körforgalomban – hacsak jelzőtábla másképp nem rendelkezik – a jobbkéz-szabály érvényes, és így a behajtó elsőbbséget élvez a bent haladóval szemben. A 83/2004 GKM rendelet 16.3. alapján az „elsőbbségadás kötelező” táblát minden becsatlakozó úton el kell helyezni (és ennek eredményeképp a bent haladók fognak elsőbbséget élvezni), de ennek elmaradásakor az eredeti jobbkéz-szabály érvényes. Több forrás – így a Rendőrség hivatalos weblapja is – leegyszerűsítő módon azt írja, hogy a körforgalom létéből következik a bent haladók elsőbbsége, holott ezt valójában az elsőbbségadást szabályozó táblák eredményezik."

Tetves Dög 2021.05.07. 13:27:28

@Emmett Brown:
A mostani módszernél viszont *neked* kell még egy sávon átmenned, tehát pontosan ugyanannyi időd van az észlelésre, ráadásul a túloldali sávot, amiben jobbról érkezik a másik jármű, jóval *messzebbre* is látod be.
Tehát egyértelműen a jelenlegi szabály a logikusabb.

Tetves Dög 2021.05.07. 13:47:37

@BOAR:
Tessék:
-----
20/1984. (XII. 21.) KM rendelet
az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről

I. függelék

Közúti fogalmak
u) * Körforgalom: olyan középszigettel és körpályával rendelkező útkereszteződés, amelynek minden ága „Körforgalom” és „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblával szabályozott.

--------

83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet
a közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről
...
Melléklet a 83/2004. (VI. 4.) GKM rendelethez
„A közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményei” műszaki szabályzata (JETSZ)
...
III. Fejezet
Az áthaladási elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák (B)
...
11. Az áthaladási elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák alkalmazása és elhelyezése
...
11.3. Elsőbbségadás kötelező
a) Az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblát el kell helyezni
...
af) körforgalomba betorkolló úton az úttorkolat előtt (a körforgalom jelzőtábla felett),

----------

Ezekre az előírásokra pedig nyilván azért van szükség, mert a körforgalom *önmagában* nem jelent elsőbbségi jogot a becsatlakozó úttal szemben.

Commandante Jayasuriya 2021.05.08. 07:21:48

Ha valami igazi furcsaságot akart volna írni a posztoló, akkor a semmitmondás helyett megírhatta volna azt is, hogy Franciaországban minden autóban kötelező alkoholszondát tartani pont úgy, mint az elsősegély dobozt, vagy a sárga mellényt. Ha a rendőrség megállítja az autóst, kérheti a szondát, és ha nincs, akkor büntetés jár a hiányáért.
süti beállítások módosítása