Alapjárat - autós blog

Így viszonyulnak a magyarok a magasabb üzemanyagárakhoz

2021. április 12. 11:04 - alapjarat

Bizonyára a legtöbb embernek feltűnik, hogy az elmúlt hetekben az egekbe szöktek az üzemanyagárak. A tavalyi év azonos időszakához képest most jóval többet kell fizetni a tankolásért Magyarországon. Az Alapjarat.hu megkérdezte az olvasóit, hogy rájuk milyen hatást gyakorolnak a magas árak. A kérdőívet több mint 3000 ember töltötte ki, lássuk hát, mit mutatnak a számok és százalékok, de először jöjjenek az előzmények.

Tavaly március közepén megrázkódott az olajpiac, volt olyan, amikor a Brent hordónkénti ára 24 óra alatt több mint 10 dollárt zuhant. Ilyen mértékű csökkenésre legutóbb 1991-ben, az Iraki háború idején volt példa. 2020 tavaszán korlátozó intézkedések és lezárások sorát vezették be Európában, így Magyarországon is a pandémia elleni védekezés jegyében. Sok ország bezárkózott, a szigorú intézkedések életbelépését követően pedig folyamatosan csökkent a kereslet az üzemanyagok iránt. Emlékezetes dátum volt 2020. március 18-a, azon a napon a MOL a benzin átlagárát bruttó 20, míg a gázolaj átlagárát bruttó 15 forinttal mérsékelte. Május elsején már ott tartottunk, hogy 280 forintnál is kevesebb volt a benzin literenkénti átlagára.

Ugorjunk most egy kicsit előre az időben. Még mindig 2020-at írunk, nyár végén, ősz elején bejelentik a szakemberek, hogy itt a járvány második hulláma. Novemberben ennek ellenére emelkedésnek indulnak az üzemanyagárak, miután bejelentik, hogy a vírus kordában tartására szolgáló vakcinák fejlesztése előrehaladott állapotban jár. Az olajpiacon eluralkodik a hurráoptimizmus, ugyanis a karanténidőszak végével garantáltan jön a nagy bumm, a gazdasági fellendülés időszaka. Mindenki arra számít, hogy az emberek költekezni és utazni fognak, miután kiszabadulnak a bezártságból, egyértelmű, hogy rendkívüli mértékben megugrik majd a kereslet az üzemanyagok iránt.

Az oltakozás azonban talán lassabban haladt/halad a vártnál. Az olaj ára mindeközben feljebb és feljebb szökött, a forint pedig az utóbbi hónapokban jellemzően stagnál vagy romlik a dollárral szemben a devizapiacon. Ennek következtében folyamatosan drágult a tankolás idehaza. Januárban már látszott, hogy a benzin 2021-ben át fogja lépni a 400 forintos határt. 2021. február 12-én aztán bekövetkezett az elkerülhetetlen, aznap 401 forintra emelkedett a 95-ös benzin átlagára itthon. Az emelkedő tendencia március elején sem ért véget, akkor meg is írtuk, hogy január óta a benzin átlagára közel 50 forinttal emelkedett, a gázolaj literenkénti átlagára pedig majdnem 40 forinttal nőtt.

Enyhülést hozott április, ugyanis nagy zuhanás volt tapasztalható a töltőállomásokon a jövedéki adó változása miatt. Április első napján a benzin ára 6, míg a gázolaj ára 12 forinttal csökkent.

A magyarok sokszor panaszkodnak arra, hogy miközben minden drágul, addig a honi átlagfizetés egy tapodtat sem emelkedik, így az autós társadalom egy része akár kényelmetlen helyzetbe is kerülhet (ebben azért van is valami). Ezért az Alapjarat.hu megkérdezte az olvasóit, hogy egy-két kattintás útján árulják el, rájuk milyen hatást gyakorolnak a magas üzemanyagárak.

A kérdőívet szerda kora délutánig több mint 3000 ember töltötte ki, a válaszadók 83,3 százaléka férfi, 16,7 százaléka pedig nő volt. Érdekes, de a megkérdezettek majdnem fele (46,7 százalék) nem foglalkozik az árakkal, és ugyanannyit autózik, mint tavaly ilyenkor. A válaszadók 21,2 százaléka viszont odafigyel a fogyasztásra, és igyekszik spórolva közlekedni a városban és azon kívül.

A kérdőívet kitöltők 14,5 százaléka veszi a fáradtságot, és utánanéz annak, hogy a bejáratott útvonalak közelében hol lehet olcsóbb kuta(ka)t találni. Az olvasók 8,6 százaléka taktikát váltott a magas árak miatt, több százra tehető azon emberek száma, akik (amikor csak tehetik) nem ülnek autóba, hanem inkább alternatív közlekedési formát választanak, mint például a rollert, a kerékpárt vagy éppen a gyaloglást. Nem túl népes az a tábor, amely a drága tankolás miatt úgy döntött, hogy alacsonyabb fogyasztású gépjárműre vált. A felmérésben résztvevők 1,8 százaléka most már előnyben részesíti a tömegközlekedést az autózással szemben. A kérdésfelvetésre reagálók 1,4 százaléka nem rendelkezik autóval, ők tehát a tankolás és különböző illetékek befizetése helyett másra költik a pénzüket.

Több mint egytucatnyian arról vallottak, hogy nekik már elegük van az egészből, inkább megszabadulnak az autótól, mintsem hogy sok pénzért tankoljanak bele. A válaszadók 0,5 százaléka szintén nem akar többé tankoló pisztolyt a kezébe venni, ugyanakkor ők nem akarnak lemondani a kocsikázásról, szóval elektromos autóra váltanak. Egyéni válaszokat is kaptunk, úgy mint:

  • céges autó, céges benzinkártya használata,
  • külföldön tankolás és
  • motorral közlekedés.

A kutatás alapján összességében elmondható, hogy a kitöltők autózási szokásaiban drasztikus változás nem következett be. Az üzemanyagárak emelkedése inkább a tudatosabb közlekedést mozdítja előre.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alapjarat.blog.hu/api/trackback/id/tr5416498572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

odamondó 2021.04.12. 21:38:17

Szerintem akit anyagilag befolyásol, hogy mennyi a benzin ára az adja el az autóját mert nincs olyan anyagi háttere ami ezt megengedné.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.04.13. 06:17:48

A megoldás: visszaszavazni a Gyurcsány-Bajnai országrontó szakértői kormányzatot.

]{udarauszkasz 2021.04.13. 11:28:29

@odamondó: anyagilag befolyasolja az ingazokat, szallitokat, es mindenkit, aki nem teljesen onellato, vagyis nem termeli meg maganak a teljes elelmiszerkeszletet, ivovizet, energiajat, ugyanis az uzemanyagok aremelkedese magaval huz mindent, es egy massziv stagflacios idoszakot vetit elore.
süti beállítások módosítása