Alapjárat - autós blog

Itt az ideje eldönteni: Sport vagy tudomány az F1?

2018. június 18. 04:38 - alapjarat

Mivel a Formula 1 egyre inkább technikai sport, joggal vetődik fel a kérdés, hogy szüksége van-e még mindig az élvonalbeli autóipari technikára ahhoz, hogy a versenyzés csúcsa maradjon?

Christian Hornert érdekes gondolatok foglalkoztatják a Formula 1 jövőjével kapcsolatban.

„Az F1 fontos döntést hoz az új szabályozásokkal, ezek elméletileg 2021-ben lépnek érvénybe, és valószínűleg nyolc-tíz év élettartama lesz az új generációs motoroknak. Ez azt jelenti, hogy most dől el a sportág jövője 2030-ig. Nos, hányan fognak 2030-ban ténylegesen autót vezetni?”

A Red Bull Racing vezetőjében további kérdések fogalmazódtak meg:

„Önvezetők lesznek? Elektromosok lesznek? A világ gyorsan változik abban a szektorban.

Így tehát a Formula 1-nek komoly kérdésekre kell válaszolnia ma a jövő motorjáról szóló döntésben. Mi az elsődleges célja? Technológia vagy sport és szórakoztatás, ember és gép a végső határokon?”

Emiatt elgondolkodtam, hogy kell-e az F1-nek az élvonalbeli autós technika a versenyzés csúcsának maradáshoz?

Az, hogy az F1 elsődlegesen sport, vagy inkább csak műszaki tesztelésre szolgál, már régóta aggasztja az F1-et, valószínűleg régebb óta, mint amit felismer. Azon törekvések, hogy ezt a kettőt egyesítse, eddig nem teljesen volt sikeresek. Nagy kérdés, hogy az F1 hogyan tud úgy szórakoztató maradni az egyre nagyobb igényekkel rendelkező közönség számára, hogy eközben csúcstechnológiát alkalmaznak a versenyautókban? Felvetődik továbbá, hogy miközben az autók elektromossá, hatékonnyá és egyszerűvé válnak, hogyan tudja az F1 összeegyeztetni ezt hangossal, drágával, és fizikailag megterhelővel?

Vettel

Az F1-es világbajnokság hajnalán, az 1950-es években a mottó egyszerű volt: csinálj gyors autókat, menj versenyezni, lássuk, ki a legjobb. Ez vonzotta a tömegeket, akik csodálták a gépeket és a versenyzőket. De ahogyan a technológia fejlődött, úgy nőtt a sebesség is. A szabályozások egyre összetettebbek lettek a veszélyes sebesség kezelésére, valamint a gazdasági versengés rendezésére.

Az 1990-es évek egy pontján aztán, a különféle multimédiás eszközök megjelenésével egyre nehezebbé vált fenntartani a rajongók érdeklődését változások nélkül. Ezért az elmúlt évtizedben az FIA és a sport támogatói birkóztak, hogy az F1 illeszkedjen a biztonság, szórakoztatás és csúcstechnika sablonjába; a probléma ott rejtőzik, hogy néhány ezen célok közül homlokegyenest ellentétes.

Bárki, aki látta és hallotta az 1992-es Williams FW14B-t (egy technikai csoda abban az időben!) nem tagadhatja, hogy sokkal izgalmasabb hangja volt, mint a jelenlegi autóknak - amelyek a leggyorsabbak, amit a világ valaha látott.

„Úgy érzem, hogy az új tulajdonosokkal az F1-ben a nagyszerű szórakoztatás, remek tartalom, a hang, a zaj, a lelkesedés a pilóták iránt elsődleges szempont,” mondta Horner. „Tehát remélem, hogy a szabályozás változtatása adta lehetőségben az alapvető szempontok a költség, teljesítmény és vonzerő, ezáltal a zaj, a motorok hangzása kulcsfontosságú tényezők lesznek. Úgy gondolom, ezek jó versenyzést eredményeznek, csökkentik a költségeket, és visszahozzák majd a varázst, amit egy elmúlt korszak motorjai teremtettek.”

Az F1 új promótere, az Liberty Media nem titkolta a vágyat az F1 rajongó-barátibbá tételére, és ezt bizonyították is. Ha a Liberty a maga módján csinálja, a sport egy Disney-szerű ’élményt’ fog adni. S mi ezzel a baj? Hát semmi, egészen addig, amíg a legjobb pilótákat láthatják a rajongók a leggyorsabb autókkal versenyezni.

A technológia szuper, de az számít, amit a pilóták vele csinálnak – és ez kulcsfontosságú. Ha választani kellene a kettő közül, én a sportot választanám, de az autóknak továbbra is a végső kihívásnak kell maradniuk – hogy mi hajtja őket, nem nagyon számít.

A Liberty jól tenné, ha mielőtt túl sok pénzt költene közönségkutatásra és arcnélküli adatokra, néhány beépített embert a világ lelátóira küldene, csak hogy testközelből tapasztalják, mit szeretnének a rajongók.

Forrás:

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alapjarat.blog.hu/api/trackback/id/tr7812500623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.06.18. 11:09:01

Sok mindennel lehet vitatkozni.

Először is, a szabélyrendszer nem az autóipar megváltására vonatkozik hanem a verseny (meg az érdeklődés) fenntartására. Az 50.es évek úta brutálisat fejldőtött a sportág de eljutottunk oda (valamikor a 80-as években, Aerodinamikai forradalom, Turbókorszak és Rally GR B) hogy már túllépett a technika a fizika korlátain, ezért is indult be a korlátozó játékszabályok bevezetése.

Ellentétben a WTCC-vel az F1nél elég jól éreztek rá eddig.

Bár a vezetés új, meglepne ha az önvezetés lenne a téma, a előző nagy reform idején bevezetett hibrid és turbó pedig olyan dolog amiben már utolérte az F1-et az autóipar. A Villanyhatásra is ott vban már a F-E.

Kiváncsi vagyok hogy a L.M. mit hoz ki ebből. Amit érdemes meggondolni: az F1.et nem a LM csinálja csak "vendégül látja".

H.Stoichkov 2018.06.21. 22:14:04

Forma 1-ben szerintem két dolog kellene, de nagyon. Egyik a hang, ezért szereti meg minden gyerek a repülőket, autókat. A másik a veszély, tudom a mai pc világban ez rosszul hangzik, de egy vicc, h az F1-ben, ha vki beleáll a falba akkor mehet inni, mert tudom nem lesz semmi baja. Emlékszem a 2000es évek elején, ha vki belállt a falba, még körömrágva vártam mi lesz vele. Ez elvileg a király kategória az autósportban, legyen veszélyes, érintse meg a halál szele. Hamilton a glóriával kapcsolatban kb pont így fogalmazott.
süti beállítások módosítása